Petra Sörling, tillträdande VD för Rosengård Fastighets AB. Foto: HSB

Petra Sörling - VD för Culture Casbah i Rosengård, Malmö

Delägarna bakom Rosengård Fastighets AB (Fastighets AB Balder, Heimstaden AB, MKB Fastighets AB och Victoria Park AB) har utsett Petra Sörling till VD för bolaget. Hon tillträder tjänsten den 1 augusti 2017.

Petra Sörling är sedan 2013 chef för HSB Sundsfastigheter i Malmö. Dessförinnan arbetade hon som marknadsområdeschef på Riksbyggen.

Vi är mycket glada att det är Petra Sörling som ska leda det nya bolaget. Uppdraget är att i kombination med en god förvaltning genomföra ett av Sveriges största och mest intressanta stadsutvecklingsprojekt – Culture Casbah – och på så sätt stärka Rosengård och Malmö. Petra har en bred erfarenhet och är väl meriterad för uppgiften, säger Terje Johansson, ordförande i Rosengård Fastighets AB, tillika VD i MKB Fastighets AB.

Jag är stolt över att få möjligheten att ta mig an detta uppdrag. Att få göra skillnad och vara en del av att bygga ihop Malmö känns mycket stimulerande, säger Petra Sörling, tillträdande VD för Rosengård Fastighets AB.

Petra Sörling börjar sin nya tjänst den 1 augusti. Den 1 september beräknar Rosengård Fastighets AB att tillträda fastigheterna i Rosengård, som MKB Fastighets AB tidigare har sålt till bolaget. Fram till dess att Rosengård Fastighets AB har anställt egen personal kommer MKB Fastighets AB att bistå med tjänster inom förvaltning och administration.

Terje Johansson, VD MKB Fastighets AB, 0702-88 10 40
Petra Sörling, tillträdande VD för Rosengård Fastighets AB, 0733-98 20 40
Margaretha Söderström, kommunikationschef MKB Fastighets AB, 0701-88 33 55

Fakta/bakgrund

Culture Casbah är ett unikt stadsutvecklingsprojekt, som i ett första skede ska tillföra Rosengård 200 nya bostäder och 30 lokaler för affärsverksamhet. Det 22-våningar höga Tornet blir östra Malmös nya landmärke. Culture Casbah kan göra Rosengård till en del av centrala Malmö på ett sätt som inte har gjorts tidigare. Utöver de 200 nya lägenheterna planeras ytterligare 300 nya bostäder i närområdet.

Culture Casbah möjliggörs genom att MKB Fastighets AB tillsammans med fastighetsbolagen Balder, Heimstaden och Victoria Park har bildat ett gemensamt bolag – Rosengård Fastighets AB – som dels förvärvar 1 660 befintliga lägenheter i Rosengård, dels står för byggandet av de nya bostäderna, inklusive Tornet samt kommersiella lokaler.

Beslut om MKB Fastighets AB:s försäljning av cirka 1 660 bostäder fattades av Kommunfullmäktige under hösten 2016. Den 1 september 2017 beräknar Rosengård Fastighets AB 0733-982040t tillträda fastigheterna.

2013 vann Culture Casbah, ritat av Lundgaard & Tranberg Arkitekter A/S, Best Futura Project på Mipim Awards.

Med drygt 22 500 lägenheter och 1 100 lokaler, till ett värde av 30,3 miljarder kronor, och 32 procent av hyresmarknaden är MKB Fastighets AB ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsbolag. MKB ägs av Malmö stad och har i kraft av sin storlek och sitt ägarförhållande ett särskilt ansvar för bostadsmarknaden i Malmö. Bolaget arbetar för att stärka stadens attraktionskraft och utveckling genom nyproduktion och ansvarsfull hyressättning. MKB:s målsättningar är att vara kundens första val, att medarbetarna är inkluderande och passionerade, att erbjuda hållbart och prisvärt boende samt att ha ekonomisk kraft att utveckla för framtiden. MKB:s vision, Hem för var och en, är visionen om ett Malmö där varje individ har ett bra boende.