MKB bygger 120 nya studentlägenheter i Malmö

Under perioden juli 2010 till maj 2011 kommer MKB Fastighets AB att tillföra Malmös bostadsmarknad cirka 120 nya studentlägenheter. Att utöka antalet studentbostäder är det viktigaste utvecklingsspåret i MKB:s nya affärsområde med ansvar för studentbostäder.

De nya lägenheterna fördelar sig enligt följande: 39 stycken i Sege park vid Segevång, 78 stycken i Rönnen vid Värnhem och 4 stycken på Kornettsgatan i Rörsjöstaden.

– Det känns bra att kunna erbjuda en redan hårt ansträngd bostadsmarknad nya lägenheter. Vi som jobbar på MKB Student träffar dagligen studenter som är i stort behov av boende. Vi följer marknadens efterfrågan och vår ambition är att bygga fler studentbostäder, säger Hampus Trellid, affärsområdeschef på MKB.

Läget på studentbostadsmarknaden visar positiva tendenser. En bidragande orsak är det samarbete och erfarenhetsutbyte som har pågått mellan Studentkåren, Malmö högskola, Stadsfastigheter och MKB det senaste halvåret.

– Samarbete är nödvändigt för att våra studenter ska ha en chans på bostadsmarknaden. Vi är idag mycket glada för den relation vi har med MKB, inte minst inför denna höst, säger Therese Kinnberg, bostadsadministratör på Malmö högskola.

För att öka studenternas delaktighet i utvecklingen av studentbostäder har MKB startat ett samarbete med Rönnens studenter i ett nätverk som kallas MKB:s Studentvärdar. Erfarenheten visar på ett stort engagemang. Bland annat har studentvärdarna deltagit i inredning av gemensamma utrymmen (inköp av möbler och val av färger). De arrangerar för den årliga grillfesten på Rönnen för MKB:s samtliga studentbostadskunder. De ansvarar också för de nystartade fredagsträffarna i entrén på Rönnen under temat ”After School”. MKB kommer att under hösten starta upp ett motsvarande nätverk på studenthuset Sommarstaden med 145 stycken lägenheter.

Hampus Trellid, affärsområdeschef MKB, 0701- 883 375
Therese Kinnberg, bostadsadministratör Malmö Högskola, 0767-730 404

Fakta Nyproduktion studentbostäder
Sege Park: Under sommaren invigdes 35 stycken nyproducerade studentlägenheter. Under oktober färdigställs ett korridorboende med 4 rum och gemensamt kök. Produktionen sker i samarbete med Stadsfastigheter.

Rönnen: Den 10 augusti flyttade internationella studenter in på 7 våningen på Rönnen. Det är ett korridorboende på sammanlagt 26 rum med gemensamt kök. Under hösten och vintern kommer ytterligare 52 stycken korridor rum att inredas på våning 8 och 9. Produktionen sker i samarbete med Stadsfastigheter.

Kornettsgatan: I MKB:s egen fastighet i Rörsjöstaden inreds ett före detta vindskontor till ett korridorboende med 4 rum.

----------------------------------------------------------------------

Med över 22 000 lägenheter och 33 procent av hyresmarknaden är MKB Fastighets AB Malmös ledande bostadsbolag. MKB ägs av Malmö stad.