Fler nya träd för en grönare stad

Fler nya träd för en grönare stad

Enligt MKB:s trädpolicy ska varje nedtaget träd i bolagets bostadsområden ersättas med två nya inom samma område. Nu blommar 19 nya träd som planterades längs med Eriksfältsgatan i området Nydala i höstas.

– Vi har velat återskapa den allékänsla som tidigare fanns i Nydala innan de sjuka almarna togs bort. Våra kunder, besökare och förbipasserande kommer att kunna njuta av 19 nya dubbelblommande fågelkörsbärsträd. Utemiljön är mycket betydelsefull för trivseln inom ett bostadsområde, den är som ett andra vardagsrum, säger Pål Svensson, fastighetschef hos MKB.

Grönska är viktigt för välbefinnandet och hälsan. Inte minst i stadsmiljö och nära sin bostad. Att sköta och förvalta utemiljön på ett hållbart sätt är en viktig miljöåtgärd för MKB. Ett sätt är att undvika att såga ner träd. I vissa fall är det dock oundvikligt. Varje nedtaget träd ska då ersättas med två nya inom området enligt bolagets trädpolicy.

Många MKB-gårdar runt om i Malmö är gröna oaser under sommarhalvåret. Träden på Eriksfältsgatan blir som fullvuxna cirka 10 meter höga och cirka 7-8 meter breda. De blommar med dubbla vita blommor i maj månad.

Jenny Holmquist, miljöchef MKB, 070-188 34 06
Margaretha Söderström, kommunikationschef MKB, 070-188 33 55

Fakta/Gamla träd
MKB ska bevara träd och i synnerhet gamla träd. Att hugga ned gamla träd får bara ske i undantagsfall, exempelvis om trädet hotar byggnaden på något sätt. Undantag gäller almar som får huggas ned. Måste man ta bort ett träd ska två nya planteras (gäller även alm). De nya träden behöver inte vara av samma art eller på samma plats som det gamla trädet.

I Malmö fanns bara 385 stycken jätteträd (vid början av 2000-talet), det vill säga träd med över 1 meter i stamdiameter. 40 procent av dessa är almar. På grund av almsjukan tas dessa träd bort och då återstår endast 231 riktigt gamla träd i Malmö. De gamla träden tar decennier att ersätta och har ett mycket stort bevarandevärde.

--------------------------------------------

Med över 22 200 lägenheter och 33 procent av hyresmarknaden är MKB Fastighets AB Malmös ledande bostadsbolag. MKB ägs av Malmö stad.