Ekostaden Augustenborg vill bli bäst på biologisk mångfald

Ekostaden Augustenborg vill bli bäst på biologisk mångfald

Målet är att öka den biologiska mångfalden och göra Ekostaden Augustenborg till centrala Malmös mest biodiversa bostadsområde. Flera namnkunniga samarbetspartners står bakom den gemensamma avsiktförklaringen.

Initiativtagare är MKB Fastighets AB, som äger och förvaltar bostadsområdet Ekostaden Augustenborg. Samarbetspartners är Malmö stads stadsekologer (från Gatukontoret och Stadsbyggnadskontoret), SGRI (Sweden Green Roof Institute), ISU, Concrete Farming, Malmö Cleantech City, SLU och Lunds universitet.

– Antalet växt- och djurarter minskar, globalt såväl som lokalt. Att arbeta aktivt för att öka den biologiska mångfalden är viktigt annars riskerar vi att förlora många ekosystemtjänster. Forskning har på senare år dessutom visat på  positiva hälsoeffekter för oss människor när vi rör oss i grönområden, säger Jenny Hall, ekolog på gatukontoret, Malmö stad.

Alla aktörer träffas den 8 oktober för att i en workshop identifiera faktorer som skulle kunna användas för att öka den biologiska mångfalden i området. Projekten är tänkta att genomföras 2014 och följas upp med ytterligare en workshop under nästa år.

– Alla måste ta ansvar för den biologiska mångfalden. Ekostaden, som är MKB:s och Malmö stads utvecklingsområde inom ekologisk hållbarhet, ska gå i spetsen och vara ett gott exempel för andra att hitta inspiration i sin omställning. Vi hoppas att workshopen ska hjälpa oss att hitta en modell för den moderna staden att kunna öka sin biologiska diversitetet, säger Mats O Nilsson, fastighetschef på MKB.

Anna Bernstad Saraiva Schott, miljöprojektledare MKB, 040-31 35 14
Mats O Nilsson, fastighetschef MKB, 040-31 35 42
Jenny Hall, ekolog Gatukontoret Malmö stad, 072-187 52 99

Fakta Ekostaden Augustenborg
Ekostaden Augustenborg består av 1 800 lägenheter och är ett av MKB:s största och äldsta bostadsområden. Arbetet med att skapa Ekostaden inleddes 1998 som ett projekt i samverkan mellan Malmö stad och MKB. Ett av huvudmålen var att involvera de boende så mycket som möjlighet i skapandet av en ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbar stadsdel. Sedan dess har projektet utvecklats och fungerar idag som MKB:s kuvös för nya sputspetssatsningar inom hållbarhet, som sedan kan tas vidare och användas i andra områden i staden. MKB och Malmö stad tilldelades 2010 World Habitat Award 2010, som delas ut av FN, för sitt arbete med Ekostaden. Augustenborg lockar numera besökare från hela världen som vill ta del av erfarenheterna från Ekostaden och lärdomarna där. 2013 startar bygget av ekoprofilhuset Greenhouse, som består av tre sammanhängande delar: ett fjortonvåningshus med odlarlägenheter, tolv radhus samt det gamla tvätteriet/förrådet med ekoprofilförskola och en ny takträdgård. Planerad inflyttning 2015.
------------------------------------

Med cirka 23 000 lägenheter och 33 procent av hyresmarknaden är MKB Fastighets AB Malmös ledande bostadsbolag. MKB ägs av Malmö stad.