Tillsammans på höstlovet: coronasäkra aktiviteter för barn och unga

I nästa vecka drar höstlovet igång. På lovet erbjuder MKB Fastighets AB många olika sportaktiviteter till höstlovslediga barn och ungdomar. Men varför engagerar sig MKB i aktiviteter för barn och unga? Nurgül Iljas Eminovska, chef för MKBs sociala projekt svarar:

-Att ge alla barn och ungdomar möjligheter att vara med på meningsfulla fritidsaktiviteter är något av det viktigaste vi kan bidra med, det ger så många goda positiva effekter. Både för det enskilda barnet men också till vårt gemensamma samhälle. När vi träffas och gör något kul tillsammans får vi en större förståelse för varandras likheter och olikheter, säger hon.

MKB har en lång historia av att ta samhällsansvar. På olika sätt bidrar MKB att fler barn får en bra start i livet, att fler ska känna sig trygga där de bor och med engagemang för att öka sysselsättning och minska utanförskap.

Fler höstlovsaktiviteter än vanligt

Nu på höstlovet, vecka 44, arrangerar MKB flera olika sportaktiviteter runt om i Malmö som alla är kostnadsfria att delta i. I år är det fler aktiviteter än vanligt. Höstlovsaktiviteterna är en fortsättning på MKBs satsning med ett omfattande aktivitetsprogram som startade med anledning av pågående pandemi.

MKB arbetar aktivt för att tillsammans med andra engagerade föreningar att ta fram ett attraktivt utbud som passar många barn och ungdomar.

- Geografiskt avstånd ska inte vara ett hinder för att delta i aktiviteterna. Vi vill att aktiviteterna ska genomföras nära där barnen bor. Då kan fler delta vilket gör att de träffar nya kompisar, förbättrar sin hälsa och sina prestationer i skolan, säger Nurgül Iljas Eminovska.

MKB arbetar även med att aktivt bjuda in barnen till dialog och vara med och bestämma.

-Jag är ofta ute och träffar de barn och ungdomar som bor i MKB:s olika bostadsområden. Det är så viktigt att lyssna och göra barnen delaktiga i våra beslut. Det kan till exempel gälla vilka aktiviteter som ska prioriteras. När jag träffar barnen får jag tillfälle att prata om rättigheter och skyldigheter och hur det är att vara en god kamrat. Sådana samtal är också viktiga att ha då alla har ett ansvar och kan bidra.

Höstlovet = #sportamedMKB

Under höstlovet, vecka 44, kan barn i flera bostadsområden i Malmö sporta med MKB. MKB arrangerar i samverkan med andra engagerade föreningar ett tiotal olika aktiviteter. Det är bland annat innebandy, basket, brottning, dans, MMA, Taekwondo och friidrott.

Man behöver inte föranmäla sig för att delta och allt är kostnadsfritt. Det finns  ett begränsat antal platser, 22-50 personer samtidigt beroende på lokal.

Läs mer om alla aktiviteter och för mer information på www.mkbfastighet.se/hostlov

Nurgül Iljas Eminovska, chef sociala projekt
E-post: Nurgul.Eminovska@mkbfastighet.se