Tillsammans med hyresgäster och många andra ordnade MKB trevliga aktiviteter och jobbtillfällen som nådde 9 000 personer i somras. Aktiviteterna är ett led i MKB:s arbete för social hållbarhet och trygghet.  Förutom helt, rent och snyggt fokuserar MK
Tillsammans med hyresgäster och många andra ordnade MKB trevliga aktiviteter och jobbtillfällen som nådde 9 000 personer i somras. Aktiviteterna är ett led i MKB:s arbete för social hållbarhet och trygghet. Förutom helt, rent och snyggt fokuserar MK

Över 9 000 personer kom till MKB:s sommaraktiviteter

Sommar i stan – stendött eller jättekul? MKB höjde pulsen i sina bostadsområden och fixade massor av aktiviteter för barn och vuxna. Över 9 000 personer deltog i läxläsning, cykelskola, gårdsfester, äppelmustning, drakflygning, fotbollsturnering, picknick, odling och mycket mer.

- Utöver att bygga och förvalta hus arbetar MKB förebyggande med trygghet, skola och sysselsättning. På sommaren, när många andra pausar, fortsätter vi att hålla lågan vid liv genom att erbjuda meningsfulla fritidsaktiviteter.
Aktiviteterna ska leda till något positivt som jobb, praktik bättre hälsa och engagemang för sitt område, säger Anna Lilja, fastighetschef.

Ungdomsråd och utflykter
Många ungdomar fick sommarjobb genom Hyllie ungdomsråd och cykelköket som turnerade runt i MKB:s områden. I cykelskolan lärde sig vuxna att cykla - en förutsättning för att till exempel kunna jobba i hemtjänsten. Dennis Belec, bosocial utvecklare, menar att många idéer kommer från kunderna.
- I Lorensborg önskade många att ungdomarna fick en positiv fritidssysselsättning, därför öppnade vi en lokal för Hyllies ungdomsråd som bjöd in ungdomar till olika aktiviteter. Syftet var att hitta unga förebilder, säger han.

Fysisk aktivitet och gemenskap
Många av MKB:s kunder gillar sport och därför fanns skateskola och fotbollsskola på sommarschemat, aktiviteter som skapar gemenskap och glädje.
- Tillsammans med MFF i samhället ordnade vi spontanfotboll för många barn i våra områden. Vi vill att alla ska känna sig välkomna, att skapa glädje och samhörighet är ett av våra mål, säger Dennis.
- Vi fångar människor där de är och gör något positivt tillsammans. I höst och vinter fortsätter vi att arbeta för ökad trivsel och trygghet med bland annat dialogmöten med kunder, seniorträffar, vinterfester och mycket mer. Nu när hösten är här börjar vi inte från noll utan vi är redan igång, säger Anna Lilja.