En lägenhet blir två på Sorgenfri

En lägenhet blir två på Sorgenfri

Högst upp på sjunde våningen i ett av husen på Sorgenfrivägen finns idag en stor handikappanpassad etagelägenhet på ca 129 kvm med 6 rum och kök.

Lägenheten har en fantastisk utsikt över hela Malmö, som nu två olika hushåll kommer att kunna njuta av då den omvandlas till två separata bostäder. Det blir en femma på 104 kvm och en etta på 25 kvm inom projektet Lokal till hem.

Två lägenheter med juste utsikt

- Att dela av lägenheter är ett enkelt sätt att skapa nya bostäder i det befintliga beståndet. Med tanke på att ursprungslägenheten dessutom är så pass stor kommer vi fortfarande kunna erbjuda en stor, fin etagelägenhet, samtidigt som en etta med suverän utsikt frigörs, säger Pinar Demiroglu, Fastighetsutvecklare på Sorgenfri.

Klart innan årsskiftet

Etagelägenheten har idag två separata entréer och det enda som behövs för att skilja de två lägenheterna är att dra om elen och sätta igen en av innerdörrarna i lägenheten. Därefter är den stora femman, som förblir en etagelägenhet, klar.

-Ettan kräver lite mer arbete då vi behöver sätta in ett litet badrum och kokvrå, men det är fullt möjligt att ha detta klart innan årsskiftet, säger Magnus Ohlsson, Fastighetsförvaltare på Sorgenfri.

Lägenheterna är två av fem nya bostäder på Sorgenfri som blir till inom ramarna för Lokal till hem där alla MKB-medarbetare kunnat bidra med tips och förslag på potentiella lokaler som kan bli nya bostäder. Lägenheterna på Sorgenfrivägen 35 beräknas vara klara i november och när alla fem lägenheter på Sorgenfri är klara kommer upp till 18 personer få nytt boende på Sorgenfri.