Loka Brunn och Grythyttans Gästgivaregård miljöcertifierade enligt ISO 14001.

Certways Sofia Rosenkvist Wittsell har väglett Loka Brunn och Grythyttans Gästgivaregård fram till deras miljöcertifiering. Det står klart sedan A3 Certifiering fattat beslut om att båda verksamheterna kan certifieras enligt standarden ISO 14001.

- Tack vare alla fantastiska medarbetare som har engagerat sig i företagets miljöarbete är vi nu miljöcertifierat enligt ISO 14001. Detta ger oss en bra grund för att utveckla företagen vidare i så väl kvalitet som i miljö, berättar Anna Åsling, hotellchef på Grythyttans Gästgivaregård och huvudansvarig för arbetet med ISO-certifieringen.

Arbetet med att införa miljöledningssystemet påbörjades 2015. Sedan dess har alla anställda genomgått en miljöutbildning. Hela processen fram till certifieringen har tydligt ökat kunskaperna och engagemanget i miljöfrågor bland de anställda i hela verksamheten. Miljökrav ställs också vid alla upphandlingar/inköp av varor och tjänster genom en inköpspolicy.

Högre miljökrav på leverantörerna
- Att arbeta med vårt miljöledningssystem har gjort att jag nu ställer betydligt högre miljökrav på våra leverantörer samt att vi har börjat att ställa om till miljömärkta varor. Det har även fått mig att tänka på ett helt annat sätt när det gäller kött där vi i större utsträckning försöker köpa hela djuren istället för enstaka produkter. Fördelen är att detta även smittar av sig privat då jag numera är betydligt bättre på att tänka mig för vad jag köper hem också, berättar Erik Lindeberg, kökschef på Loka Brunn.

– Certifikatet blir ett kvitto på att vi har ett fungerande miljöledningssystem på båda våra anläggningar. Miljöledningssystemet är ett konkret verktyg för ett effektivt och långsiktigt miljöarbete, säger Mia Spendrup, VD Loka Brunn & Grythyttans Gästgivaregård.

Sofia Rosenkvist Wittsell från Certway vägledde
Loka Brunn och Grythyttans Gästgivaregård valde att arbete med Certway för att nå i mål med miljöcertifieringen och hos Certway var det Sofia Rosenkvist Wittsell som höll i taktpinnen.

Internationell standard för miljöledning
ISO 14001 är en internationell standard för certifiering av miljöledningssystem i företag och andra organisationer. Certifikatet utfärdas av ett externt certifieringsföretag, som regelbundet granskar att verksamheterna arbetar med miljöfrågorna i enligt de krav som ingår i standarden. För certifieringen av Loka Brunn och Grythyttans Gästgivaregård har certifieringsföretaget A3 Certifiering anlitats.

Kontaktperson Loka Brunn & Grythyttans Gästgivaregård: Anna Åsling, hotellchef

591 - 633 00

anna.asling@lokabrunn.se

www.lokabrunn.sewww.grythyttan

Kontaktperson Certway

Sofia Rosenkvist Wittsell

Marie Jansson

070-834 97 78

www.certway.se

• anna åhsling
  • mia spendrup
  • grythyttans gästgiveri
  • loka brunn
  • sofia rosenkvist wittsell
  • certway
  • iso 14001

Det här är ett pressmeddelande som publicerats av MK MarknadsKommunikation,

mkallstrom@gmail.com

Certway har väglett Byggessen till en trippelcertifiering (kvalitet, miljö, arbetsmiljö)

Certway har väglett Byggessen till en trippelcertifiering inom kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Byggessen är ett medelstort bygg- och anläggningsföretag med bas i Västerås. Företaget hade redan innan ett kvalitetsarbete. Certways uppdrag var att skapa en struktur, styrning och systematik på ett övergripande plan med hjälp av Certways expert inom byggbranschen Sofia Rosenkvist Wittsell.

Lindbergs Skyltaffär, Göteborg - certifierade mot ISO 9001:2015 och ISO 14001:2015

Lindbergs Skyltaffär har under lång tid arbetat med varumärket Lexidor, som kom till för de produkter som de tillverkade själva och som var styrda av olika regelverk för säkerhet och marina applikationer. Lexidor har idag blivit en branschstandard för hur och när skyltning ska utformas och användas. Kärnkompetens bygger på att Lindbergs vet hur man skyltar, det finns ett system som fungerar.

Öbergs Färghus AB – certifierade enligt ISO 9001:2015 & ISO 14001:2015

Öbergs Färghus, med 120 år på nacken, vill bli Sveriges bästa färgfackhandlare – då valde man att styra upp sitt arbete och certifiera sig mot ISO 9001 och ISO 14001. Öbergs erbjuder möbler, kakel, golv, tapet, färg och massor med inspiration och rådgivning. Dessutom hjälper vi till när det gäller färgsättning och design av husets ytor. Kunderna är både konsumenter och yrkeskunder.

WS Mobility anpassar fordon för funktionshindrade - certifierade mot ISO 9001:2015 och ISO 14001:2015

Sedan 2011 har WS Mobility anpassat fordon för funktionshindrade. De ville certifiera sig mot kvalitet och miljö eftersom det är viktiga frågor och certifieringen i sig är ett bevis på att man arbetar med detta, berättar företagets VD Micke Andersson. Företagets kunder är både företag och privatpersoner, man startade som en-mansbolag, idag är WS Mobility ett av de ledande bolagen i branschen.

Nya kunder och nya affärer. Det handlar om offentlig upphandling och inköp. Nya tjänster hos Certway.

Genom vårt samarbete med Anett Hansen Konsult AB som har 20 års erfarenhet av inköp och över 5 års erfarenhet av offentlig upphandling, kan vi nu erbjuda våra kunder riktigt bra tjänster när det gäller upphandling och inköp. Anett kan båda sidorna, som diplomerad upphandlare inom offentlig sektor och som Bid-konsult, dvs hjälpa företag att svara på offentliga upphandlingar.