Expedition Lokalt Mjöd - Rejmyre

På sin tredje destination fick Expeditionen tillgång till väldigt intressanta honungssorter att göra mjöd på, och mjöderna blev på grund av det väldigt intressanta.

Mjöden tillverkades denna gång på en gård vid namn Karlstorp som ligger en bit utanför Rejmyre i Östergötland. Gården ägs av Stefan Göransson som är biodlare och stod för honungen till ett av mjöden. Resten av honungen kom ifrån Göran Pettersson, som tidigare varit polis, men som nyligen pensionerat sig för att satsa på sin biodling. Görans biodling ligger lite längre sydöst på kvillingaslätten i närheten av Norrköping. Men båda biodlarna använder sig av slungutrustningen som Stefan Göransson äger.

Vi hade hela fyra olika sorters honung att välja mellan, men det var bara tre mjöd vi skulle göra, så en pollenanalys fick avgöra vilka vi valde.

Ett självklart val var en honung, som till väldigt stor andel var bladhonung, vilket kom i från skogarna kring Karlstorp där Stefan Göransson håller till. Denna honung hade en väldigt tydligt och intressant doft, som är ännu tydligare i mjödet som vi gjorde på den. Bladhonung är en väldigt intressant honungsform, eftersom den istället för att komma från blommors nektar kommer ifrån söt vätska som bladlöss spiller. Just den här bladhonungen hade även en del inslag av ljungpollen.

Ett annat val som var självklart var Göran Petterssons vårhonungen från kvillingaslätten. Pollenanalysen visade att den till 50% kom från vårrapsen, men också att en väldigt stor andel (över 20%) kom från fruktblommor såsom äppelblom, päronblom och liknande. Honungen var väldigt rent smakande, och även mjödet har samma rena mildhet och kommer antagligen att bli oerhört ljust i färgen när det har klarnat.

Slutligen så använde vi även Göran Petterssons hösthonung. Denna hade väldigt bladat drag från alla möjliga växter, och beskrivs därför bäst som en vildblomshonung. Mjödet från denna honung har toner som är betydligt mer neutral än de övriga två mjöderna.

Vi försökte hålla alla tre mjöden halv-torra, för att det främst skulle bli honungens nyanser som skiljer dem åt. Vi valde dock att låta vårhonungsmjödet bli något sötare än övriga, då dess smaker verkade lämpa sig väl för det.

Mjöderna kommer troligtvis att börja saluföras i Augusti, och troligtvis blir det i Norrköping-Ingelsta, Vingåker och Katrineholm som de kommer att finnas tillgängliga på Systembolaget.

• rejmyre
  • hällefors

• Östergötland

Expedition Lokalt Mjöd färdigbyggt!

Expeditionen står äntligen klar för start. Det har varit ett långt och hårt arbete att bygga upp allting, och det finns ett antal personer som förtjänar särskilt tack.

Bygget är igång!

I början av Juni 2010 packade Mjödhamnen ihop för att flytta från sin tidigare bas i Solna till en industrilokal i Hällefors, som kommer att bli centrum för den framtida mobila produktionen av mjöd. den gamla bussen som ska renoveras om står redan på plats, och även det bryggverk som ska användas för att göra mölska har anlänt ifrån England.

Utrustning till Mjödproduktion

Nu är det mesta som kommer att användas i mjödproduktionen beställt, och det är bestämt vart vårat centrallager ska ligga, och dessutom är bilen för den mobila produktionen inköpt.

Mobil Mjödproduktion - en möjlighet!

I början av 2010 uppkom en idé som kommer att förändra Mjödhistorien på mer än ett sätt. det har tagit en viss tid att undersöka om idén är genomförbar, men det verkar nu som att den kommer att vara det.

Frön sås till Svensk Mjödproduktion

Ett antal utvecklingar har föranlett att planer kring produktion av svensk mjöd har börjat ske, och det mesta hände under Öl & Whiskymässan 2009, men frön var sådda långt tidigare än så.

Expedition Lokalt Mjöd - Vänge

Många tror spontant att vår verksamhet måste utföras under sommaren, men faktum är att sommaren är den svåraste tiden på året för oss att få bra samarbete med biodlare. Det är ju då de måste sköta om bina, och sällan har årets skörd hunnit komma in, så det är ofta tomt i hinkar och burkar! Turligt nog, ser Göran Sundström, som har Uplandshonung i Vänge, Uppland till att ha honung året runt.

Expedition Lokalt Mjöd - Väte

En tid och plats med stor marknad för mjöd är utan tvekan Medeltidsveckan på Gotland. Det var därför ett ganska självklart val att åka dit för att göra mjöd, just under denna tid. Att Åsa Persson i Väte, Gotland är en av ytterst få både kvinnliga och relativt unga yrkesbiodlare gjorde inte det hela mindre intressant.

Mjöd från Norra Östergötland

Januari 2011 rullade Expedition Lokalt Mjöd in till en gård vid Karlstorp utanför Rejmyre för att göra tre olika mjöd. Nu har alla tre äntligen lanserats. Först ut var "Barrskogens Nektar", ett underligt mjöd av bladhonung från skogarna kring gården. Sedan kom "Hela Floran" ett friskt och lätt mjöd från Kvillingeslättens höstsäsong. Nu i Maj lanseras mjödet "Ljus" på honung från våren.

Mjödhamnen lanserar sitt pressrum

I samband med att Mjödhamnens Expedition Lokalt Mjöd börjat rulla, har företaget börjat få mycket större medial uppmärksamhet än tidigare. I ett försök att på ett bättre sätt kunna rikta uppmärksamheten lanserar vi nu ett pressrum på Mynewsdesk.

Expedition Lokalt Mjöd - Bergslagen

En expedition behöver inte alltid utforska nya platser, även på hemmaplan går det att göra nya efterforskningar. När vi besökte våra egna lokaler för att tillverka mjöd, ville vi gärna experimentera med något mer än enbart honung. Vi har helt ersatt vatten med björksav i ett av mjöderna, samt ångat ur extrakt från Älggräs i ett annat och låtit det sista bli 100% torrt.

Expedition Lokalt Mjöd - Krokstrand

Expeditionen har tagit sig till Krokstrand, som ligger precis vid gränsen mellan Sverige och Norge. Allting verkar lovande. Vi har fått tillgång till kanel och lavendel från Marocko och lavendel, ifrån Sveriges checkaste biodlare, Mats Larsson. Att första mjödet blev satt på just 17e Maj känns också väldigt bra, när vi befinner oss så nära våra grannar i väst.

Nu har vi lanserat massor med mjöd.

Under 2011 reste Expedition Lokalt Mjöd runt i Sverige för att tillverka över 30 olika sorters drycker, men det är inte förrän nu, efter ett års lagring, som vi börjat lansera dessa lokalproducerade mjöd av unika honungstyper som bl.a. vitklöver-, hallon-, blåklint-, lind-, blåbärsblom och honungsdagg och lokala råvaror såsom äpplen, päron, blåbär, lingon, plommon, älggräs, havtorn och björksav.