Ljungan vid Krokforsen uppströms Grönsta Vattentäkt.

Viktiga vattentillgångar i Sundsvall och Timrå klassade som riksintresse

Havs- och vattenmyndigheten har beslutat att klassa anläggningar i Sundsvall och Timrås vattenförsörjning som riksintresse. Därmed får vattenanläggningarna samma status som alla andra viktiga samhällsfunktioner.

- Äntligen får våra dricksvattenanläggningar den status de förtjänar. Det här blir en viktig del i vårt pågående strategiska arbete med vattenskyddsfrågorna, säger Kim Ottosson, styrelseordförande i MittSverige Vatten.

Vattenförsörjning är en samhällskritisk infrastruktur
Mark- och vattenområden som är av nationell betydelse kan pekas ut som riksintresse. De här områdena ska skyddas mot åtgärder som påtagligt kan skada deras värden eller försvåra möjligheterna att använda områdena för avsett ändamål. En robust vattenförsörjning är en samhällskritisk infrastruktur som är av avgörande betydelse för en trygg samhällsutveckling.

- Det här betyder väldigt mycket för kommande generationers tillgång till naturligt rent dricksvatten. Vi får också ökade möjligheter att skydda våra viktiga älvar Indalsälven och Ljungan som är grunden till vårt fina dricksvatten, tillägger Micael Löfqvist, vd för MittSverige Vatten.

- De vattentäkter som omfattas av riksintresseklassningen är Wifsta vattentäkt i Timrå och Grönsta vattentäkt, Nolby vattentäkt och Matfors Vattentäkt i Sundsvall, berättar Tomas Larsson, Affärsområdeschef för vatten- och avlopp inom MittSverige Vatten.

De fyra anläggningarna har kapacitet att försörja dubbelt så många vattenkunder jämfört med idag. Beräkningar av flödet i grundvattenmagasinet i Wifsta vattentäkt har beräknats till
över 1 000 liter per sekund (l/s), vilket är Sveriges största kända grundvattenflöde.

Totalt 28 anläggningar har klassats i Sverige
Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har beslutat att 28 anläggningar är av riksintresse för vattenförsörjning. Det rör sig om områden med anläggningar från norr till söder i Sverige som tillsammans försörjer över 6,1 miljoner personer med dricksvatten. Myndighetens beslut gör att dricksvattenförsörjningen får samma status som andra viktiga samhällsfunktioner.

- Nu blir det både enklare och tydligare för aktörer som ska ta hänsyn till drickvattnet i utvecklingen av infrastruktur, till exempel vid planering och utbyggnad av bostäder, vägar och annan verksamhet, avslutar Micael Löfqvist.

MittSverige Vatten ansvarar för drift och underhåll av de allmänna vatten- och avloppsanläggningarna
i Sundsvall, Timrå och Nordanstig. Vi ser till att 110 000 människor får tillgång till ett av Europas bästa dricksvatten, dygnet runt,året runt. Sedan 1 januari ingår avfallstjänster i MittSverige Vattens verksamhet
i Sundsvall.

Kompetens och ansvar är viktiga ledord för våra 160 medarbetare i arbetet med att leverera hållbara vatten- och avfallstjänster i vår region.

Tomas Larsson

Affärsområdeschef, Vatten & Avlopp 070-605 20 25