Nya avgifter för vatten- och avfallstjänster 2019

Nya avgifter för vatten- och avfallstjänster 2019

Styrelserna för Sundsvall Vatten AB och Timrå Vatten AB har beslutat om nya avgifter för vatten- och avloppstjänster för 2019.

- I Sundsvall och Timrå rör det sig om marginella höjningar, runt en procent på VA-sidan. Beslutsprocessen i Nordanstig är ännu inte klar. Rent generellt ser vi att avgifterna kommer att behöva höjas regelbundet framöver om vi ska fortsätta leverera hållbara VA-tjänster, säger Kim Ottosson styrelseordförande i MittSverige Vatten & Avfall AB.

Det föreslås en höjning även av avgifterna för avfallsverksamheten i Sundsvall.

Beslut om nya avgifter
Styrelserna i Sundsvall Vatten AB och Timrå Vatten AB har beslutat om nya avgifter för vatten- och avloppstjänster för 2019.

I Sundsvall byggs bostäder som aldrig förr och nya, attraktiva stadsdelar växer fram. Även i Timrå ser utvecklingen positiv ut och det planeras nya bostadsområden. För att säkerställa den viktiga dricksvattenförsörjningen i takt med utvecklingen byggs kapaciteten i vatten- och avloppsledningsnätet ut. Det finns också ett förändrat klimat att ta hänsyn till, vilket innebär att ledningarna måste anpassas för att klara av större mängder regn- och smältvatten.

- Vi räknar med att öka investeringstakten i Timrå, det är kul att se att bostadsbyggandet kommer igång hos oss också, säger Jan Norberg, styrelseordförande i Timrå vatten AB.

Sundsvall, vatten- och avloppstjänster 2019:

Normal villa, Typhus A* höjs med 40 kr per år, från 7 160 kr till 7 200 kr.

Flerfamiljshus, Typhus B** höjs 552 kr per år, från 74 650 kr till 75 202 kr

Timrå, vatten- och avloppstjänster 2019:

Normal villa (Typhus A*) höjs med 63 kr per år, från 7 450 kr till 7 513 kr.

Flerfamiljshus (Typhus B**) höjs med 885 kr per år, från 77 050 kr till 77 935 kr

Avfallstjänster i Sundsvall
Styrelsen i Reko Sundsvall AB föreslår en höjning av avgifterna för avfallstjänster inför 2019. Beslut fattas i kommunfullmäktige under hösten.

I förslaget ligger ett beslut om investeringar i Johannedals återvinningscentral och att återta bemanningen i egen regi. Det handlar bland annat om att utöka ytor och strukturera om för att skapa ett bättre flöde för besökarna.

Vatten- och avloppstjänster i Nordanstig
I Nordanstig är beslutsprocessen runt avgifterna för vatten- och avloppstjänster ännu inte avslutad. En höjning är aktuell även där. Beslut fattas i kommunfullmäktige under hösten.

Allmän bakgrund om taxorna för vatten- och avfallsverksamhet
Vatten- och avfallsverksamheten i Sverige är hårt reglerad. Enligt lagstiftningen ska kommunerna taxera ut de nödvändiga kostnaderna för underhåll och förnyelse av verksamheten och det ska ske med hänsyn till att varje kommun och varje generation användare ska stå för sina egna kostnader.

*Typhus A - Villan är då ansluten till tjänsterna vatten och spillvatten samt har en årsförbrukning på 150 kubikmeter (m³).

**Typhus B - Flerfamiljshus med 15 lägenheter och en förbrukning på 2000 kubikmeter (m³).

Tomas Larsson

Affärsområdeschef, Vatten & Avlopp 070-605 20 25