Med gas och broms genom ett utmanande år

Med gas och broms genom ett utmanande år

Det krävdes både gas och broms för att manövrera MittSverige Vatten och Avfall genom de stora utmaningar som år 2023 förde med sig. Tack vare hängivna medarbetare och en styrelse med djupt engagemang, kunde både det ekonomiskt pressade läget och behoven att växla upp den samhällsviktiga verksamheten hanteras på ett mycket bra sätt.

Efter krigsutbrottet i Europa år 2022 med alla dess förödande konsekvenser, var önskan om ett fredligare 2023 stark. Men tyvärr väntade både fortsatt krigsföring och en ekonomi i kraftig gungning med stigande inflation och höjda räntekostnader.

– År 2023 bjöd på större utmaningar än jag hoppats på, framför allt till följd av turbulensen i omvärlden som inte gick åt rätt håll och de stora ekonomiska utmaningar vi fått brottas med, säger Anneli Wikner, vd för MittSverige Vatten och Avfall (MSVA).

När allt blev dyrare snabbt, tvingades MSVA att bromsa rejält ekonomiskt genom att jobba med ständiga förbättringar, effektiviseringar och hårda prioriteringar.

Full fart framåt
Samtidigt har verksamheten fortsatt framåt med full, gemensam kraft.

– Parallellt med att vi tvingats bromsa har vi även haft ett jättestort behov av att gasa under året, inte minst utifrån våra ägarkommuners behov av tillväxt och omvärldsläget som föranlett ett stärkt säkerhetsarbete, säger Anneli Wikner.

Industrietableringen i Torsboda har krävt mycket arbete på tillväxtsidan. Innan byggstart måste strukturen för vatten och avlopp finnas på plats och MSVA har redan från ett mycket tidigt stadium bidragit med grundläggande förutsättningar för den pågående samhällsomvandlingen.

Säkerhetsarbete inom exempelvis krisberedskap, kontinuitetshantering och framtidssäkring av vattenförsörjning och avfallshantering vid anläggningarna har också haft hög prioritet, vilket det kommer att fortsätta ha under 2024.

Rätt person på rätt plats
Gaspedalen har också tryckts ner för Klimatneutral 2030 där många steg tagits inom exempelvis energieffektivitet, klimatanpassning och minskade utsläpp. Dessutom infördes den nya avfallstaxan 2023 med lyckat resultat på så sätt att kunderna förstår taxan bättre och tunnorna nu töms mer sällan. MSVA har även börjat med textilinsamling, arbetat vidare med fastighetsnära insamling av förpackningar och förberett sig för att ta över ansvaret för återvinningsstationerna från den 1 januari 2024.

– För att klara allt detta är vi helt beroende av att ha rätt person på rätt plats – och det har vi. Vår personal är otrolig: engagerad, lojal, kompetent, samarbetsvillig, driven och alla är duktiga på det de gör, säger Anneli Wikner.

Med bra arbetsvillkor, förmåner och utbildningsinsatser arbetar MSVA för att fortsätta ha medarbetare som trivs och stannar, och samtidigt vara attraktiv för framtidens kompetens. Styrelseordförande Arianne Sundman tillträdde sin post under 2023 och fick nästan direkt äran att ta emot utmärkelsen Årets studentfavorit vid Sundsvall Business Awards för MSVA:s räkning.

– Det var ju helt fantastiskt att vi vann! Det här är det finaste priset man kan få, tycker jag, och det är alla våra medarbetare som har bidragit till det. Jag kan bara säga som jag sa i tacktalet: ”Ni ska veta att alla studenter är välkomna till framtidens bransch: vatten, avlopp och avfall”, säger hon.

Livsviktigt arbete fortsätter
Inför det kommande året kvarstår önskan om en fredligare omvärld och en stabilare ekonomi. Men oavsett vad som händer kommer MSVA:s medarbetare att fortsätta att hantera vardagen på bästa sätt för att leverera den service kunderna är beroende av.

– Det som driver oss alla är insikten att det vi håller på med om dagarna är livsviktigt. Och det finns en respekt för att alla här bidrar på olika sätt och alla arbetsuppgifter är nödvändiga. Vi månar om varandra, verksamheterna och anläggningarna, säger Anneli Wikner.

Läs mer i vår års- och hållbarhetsredovisning för 2023
Texten ovan är ett utdrag ur vår års- och hållbarhetsredovisning för 2023.

Ladda ner vår års- och hållbarhetsredovisningen för 2023

Anneli Wikner

vd, MittSverige Vatten & Avfall 073-276 13 01
Arianne Sundman