Förslag på avgifter för vatten- och avloppstjänster 2025

Förslag på avgifter för vatten- och avloppstjänster 2025

Styrelserna för Sundsvall Vatten, Timrå Vatten och Nordanstig Vatten har antagit förslag till höjningar av taxan för vatten- och avloppstjänster (VA) för 2025.

– Höjningen av VA-avgifterna beror främst på de senaste årens osäkra världsläge. Höga räntekostnader kommer att påverka våra verksamheter även under 2025, och med allra största säkerhet flera år framöver, säger Arianne Sundman, styrelseordförande i MittSverige Vatten och Avfall.

Vattenförsörjning, avlopps- och avfallshantering är en viktig del när Sundsvallsregionen växer och utvecklas. Alla är samhällsviktiga verksamheter och leverans och säkerhet prioriteras högt i en osäker omvärld. Inför 2025 föreslås höjningar av VA-taxorna i Sundsvall, Timrå och Nordanstig.

Höjningen av VA-taxan i Sundsvall, Timrå och Nordanstig omfattar både de löpande brukningsavgifterna och den så kallade anläggningsavgiften som betalas för anslutning av till kommunens allmänna VA-anläggning. Anläggningsavgiften är en engångsavgift som ska täcka de investeringar som behövs för att ansluta en fastighet.

– Eftersom vi lånar till investeringar så är en höjning av anläggningsavgiften för anslutning nödvändig för att vi inte ska behöva utöka låneskulden ytterligare, säger Arianne Sundman.

I Sundsvall byggs kommunalt vatten och avlopp till 900 fastigheter längs Njurundakusten. Den planerade industrietableringen i Timrå gör att den allmänna VA-anläggningen i kommunen behöver förberedas och uppgraderas både för industrier och en ökad efterfrågan på bostäder. Efterfrågan på bostäder spås därför öka även i Sundsvallsregionen i allmänhet.

Skärpta lagar och regler är en annan del som påverkar avgiftsnivåerna över tid. Dels krav utifrån rollen som livsmedelsleverantör och säkerheten runt dricksvattenanläggningar i en allt mer osäker värld, dels miljöpåverkan i samband med rening av avloppsvatten.

– Vi ser också en fortsatt trend med minskad vattenförbrukning som beror på miljövänlig teknikutveckling och beteendeförändringar hos våra kunder, säger Arianne Sundman.

Styrelsen i Reko Sundsvall fattar beslut om förslag till ny avfallstaxa för 2025 under hösten.

Sundsvall, förslag vatten- och avloppstjänster 2025:

Brukningsavgifter:

Normal villa, (Typhus A*) höjs med 1 570 kr per år, från 11 210 kr till 12 779 kr
Flerfamiljshus, (Typhus B**) höjs med 15 021 kr per år, från 107 282 kr till 122 303 kr

I Sundsvall kostar en liter vatten cirka 8 öre efter höjningen, inklusive fasta kostnader och avlopp. En genomsnittlig dusch kostar då 3 kr i Sundsvall.

Normal villa, (Typhus A*) höjs med 5000 kr, från 189 000 kr till 194 000 kr
Flerfamiljshus, (Typhus B**) höjs med 75 000 kr, från 399 000 kr till 474 000 kr

Timrå, förslag vatten- och avloppstjänster 2025:

Brukningsavgifter:

Normal villa, (Typhus A*) höjs med 1 998 kr per år, från 10 517 kr till 12 515 kr
Flerfamiljshus, (Typhus B**) höjs med 20 354 kr per år, från 107 119 kr till 127 473 kr

I Timrå kostar en liter vatten cirka 8 öre efter höjningen, inklusive fasta kostnader och avlopp. En genomsnittlig dusch kostar då 3 kr i Timrå.

Normal villa (Typhus A*) höjs med 13 000 kr, från 150 000 kr till 163 000 kr
Flerfamiljshus (Typhus B**) höjs med 195 000 kr, från 248 000 kr till 443 000 kr

Nordanstig, förslag vatten- och avloppstjänster 2025:

Brukningsavgifter:

Normal villa (Typhus A*) höjs med 2 799 kr per år, från 15 549 kr till 18 348 kr
Flerfamiljshus (Typhus B**) höjs med 29 176 kr per år, från 162 047 kr till 191 223 kr

I Nordanstig kostar en liter vatten cirka 12 öre efter höjningen, inklusive fasta kostnader och avlopp. En genomsnittlig dusch kostar då 4 kr i Nordanstig.

Normal villa (Typhus A*) höjs med 7 500 kr, från 150 000 kr till 157 500 kr
Flerfamiljshus (Typhus B**) höjs med 7 500 kr, från 430 000 kr till 437 500 kr

Allmän bakgrund om taxorna för vatten- och avfallsverksamhet
Vatten- och avfallsverksamheten i Sverige är hårt reglerad. En VA-verksamhet (eller avfallsverksamhet) får inte gå med vinst och den är helt avgiftsfinansierad.

Kommunernas storlek, befolkningsunderlag, tillväxt och framtidsplaner har stor påverkan på avgiftsnivåerna för vatten- och avloppstjänster. Kommuner har olika förutsättningar men samma ansvar för produktion av dricksvatten och rening av avloppsvatten. Det gör att avgifternas storlek också varierar mellan olika kommuner.

Enligt lagstiftningen ska kommunerna taxera ut de nödvändiga kostnaderna för underhåll och förnyelse av verksamheten och det ska ske med hänsyn till att varje kommun och varje generation användare ska stå för sina egna kostnader. Verksamheterna får alltså inte gå med vinst.

*Typhus A - Villan är då ansluten till tjänsterna vatten, spill- och dagvatten samt har en årsförbrukning på 150 kubikmeter (m³).
**Typhus B - Flerfamiljshus med 15 lägenheter och en förbrukning på 2000 kubikmeter (m³).

Arianne Sundman

Styrelseordförande MittSverige Vatten och Avfall AB och Sundvall Vatten AB 070-624 32 11
Tony Andersson

Styrelseordförande Timrå Vatten AB 070-541 41 00