Mitsubishi kör elbil bland molnen

Mitsubishi ställer upp i den spektakulära höghöjdstävlingen Pikes Peak i USA med den nya elbilsprototypen i‑MiEV Prototype. Prototypen är baserad på i-MiEV, som är världens första serietill­verkade elbil. Tävlingen äger rum den 8 juli, 2012.

Backtävlingen Pikes Peak Hill International Climb är en av de äldsta motortävlingarna i USA. Den kördes för första gången 1916 och är en årlig bil- och motorcykeltävling som går uppför det branta berget Pikes Peak i Colorado.

Mitsubishis elbil, i-MiEV Prototype, körs av den legendariska racerföraren Hiroshi Masuoka. Han har tidigare kört Dakarrallyt 21 gånger och vunnit tävlingen både 2002 och 2003 med en Mitsubishi Pajero.

Pikes Peak Hill International Climb kallas också "Race to the Clouds" och startar på2860 meteröver havet. Målgången sker på bergets topp, som ligger nästan1 500 meterhögre upp, på4 300 metershöjd. Under de 20 kilometrarna upp till toppen har bilarna tagit 156 kurvor och kört i en genomsnittlig lutning på sju grader.

I i-MiEV Prototype används samma komponenter som i de serietillverkade bilarna. Data från mätningar under tävlingen ska användas till att förbättra hållbarhet och tillförlitlighet på Mitsubishis kommande laddhybrider och elbilar.

Tryck, temperatur och väder varierar kraftigt mellan start och mål. Det ställer höga krav på optimering av bilarnas inställningar för att förarna ska kunna få ut maximal prestanda under hela vägen upp till toppen.

Tävlingen körs för 90:e gången i år och är uppdelad i 16 klasser. Årets startfält börjar närma sig 200 ekipage.
Karta och mer fakta finns på: http://director.usacracing.com/ppihc/files/pdfs/2012%20PPIHC%20Map.pdf

Sveriges längsta bilgaranti
Mitsubishi har åtta års garanti på alla personbilar som säljs i Sverige. Det är Sveriges längsta garanti vid köp av en ny bil och ger bilköparna fler bekymmersfria mil, ett tryggare köp och bättre andrahandsvärde. Garantin följer bilen i åtta år eller upp till 15 000 mil och gäller för alla Mitsubishis personbilar. (Gäller inte Lancer Evolution.)

Fakta om Mitsubishi
Mitsubishi Motors personbilar säljs i Sverige via MMC Bilar Sverige AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Sollentuna utanför Stockholm. MMC Bilar Sverige AB har 31 anställda och ett nätverk av 73 återförsäljare och 110 serviceverkstäder runt om i Sverige.

Lotta Thulin, PR/Information, Mitsubishi Motors Sverige
08-474 54 51, 070-580 68 06 eller lotta.thulin@mitsubishimotors.se