Missing People har haft en intensiv sommar

Missing People har haft en intensiv sommar

”Nu väntar värsta månaden”

I sommar har ovanligt många människor anmälts försvunna i Sverige. En förklaring är Covid19 som ökat den psykiska ohälsan. – Den värsta tiden återstår. September, när människor är tillbaka efter semestern, innebär tyvärralltid en topp vad det gäller försvinnanden, säger Magnus Idebro, styrelseordförande i den frivilliga sökorganisationen Missing People.

Från årets början och fram till slutet av augusti har Missing People genomfört närmare 250 sökinsatser runt om i Sverige. Sommaren blev extra intensiv med tanke på Coronapandemin som tvingat många människor till isolering, vilket påverkat såväl psyket som relationer. Lägg till det att fler människor än tidigare tillbringat sin semester hemma i Sverige.

I juni 2020 gjordes 51 anmälningar om försvinnanden till Missing People, i juli 36 och i augusti 54 anmälningar. Stockholm, Skåne och Blekinge är tre län som sticker ut i statistiken.

– Vi ser en ökning från år till år och nu väntar den värsta månaden, september. Förutom pandemins påfrestningar vet vi att ovanligt många människor är ute i naturen och plockar svamp och bär. Risken är stor att vi får summera ett rekordår 2020 när det gäller antalet anmälda försvinnanden, säger Magnus Idebro.

En tröst i statistiken är att hela 80 procent av de ärenden som anmäls till Missing People slutar lyckligt, alltså att personen hittas vid liv.

– Vi söker för att rädda liv, men också för att ge anhöriga stöd i deras ovisshet och möjlighet till ett avslut.

På Missing Peoples hemsida kan man läsa att organisationen just nu söker efter ett 50-tal personer runt om i Sverige där det äldsta försvinnandet är från 1999.

FAKTA

• Missing People består av 23 regionala avdelningar och täcker i stort sett hela landet.

• Förutom drygt 200 utbildade och professionella aktiva volontärer (s.k. grönvästar) finns ytterligare närmare 70 000 frivilliga personer i organisationens sökregister.

• Missing People har ett nära samarbete med polis, socialtjänst och andra myndigheter och gör inga hjälpinsatser utan att först fått polisens godkännande.

• Organisationen får inget statligt stöd utan bygger helt på frivillighet och ideellt arbete och finansieras med hjälp av medlemskap, bidrag från allmänheten och sponsring.

För intervju och mera information kontakta Magnus Idebro på 070-343 5444. Eller Claes Salomonsson på 0708-102402 för hjälp med att komma i kontakt med den lokala verksamhetsledaren på din ort.

Missing People är en svensk rikstäckande ideell organisation som hjälper anhöriga och polis med att publicera efterlysningar och arrangera sökinsatser efter försvunna personer. Vi söker för att rädda liv, men också för att ge anhöriga stöd. Vi har 90-konto och är medlemmar i Giva Sverige. Vill du veta mera om vår verksamhet, bli bidragsgivare eller anmäla dig till vårt skallgångsregister gå in på vår hemsida www.missingpeople.se