Björn Ulvaeus -stolt ambassadör för Missing People. Foto: Urban Andersson

Björn Ulvaeus första ambassadören

Sökorganisationen Missing People, MPS, startar nu ett samarbete med ambassadörskap. Först ut: ABBA-legendaren Björn Ulvaeus.

Syftet med ett ambassadörskap är att inspirera, engagera och skapa större kännedom kring organisationen och på det sättet få ännu fler att stödja Missing People och dess verksamhet.

För Björn Ulvaeus fanns ingen tvekan när han fick frågan om att vara den första att skriva på ambassadörskapet.

Han tänker i första hand på de anhöriga till människor som anmäls saknade och den ångest, ilska, tomhet och saknad ett försvinnande faktiskt innebär.

– Missing People ger anhöriga hopp och de når dessutom häpnadsväckande bra resultat. Det är därför jag bestämde mig för att ställa upp som ambassadör, säger Björn Ulvaeus i en kommentar.

Musikern, textförfattaren och numera också affärsmannen Björn Ulvaeus är den första i raden av en handfull utvalda kända personer som valt att engagera sig och stödja Missing People genom att bli ambassadör för organisationen.

MPS styrelseordförande Magnus Idebro påpekar att valet av ambassadörer bygger på människor som likt medlemmarna i MPS visar på ett starkt engagemang och ett stort hjärta.

– Björn Ulvaeus är en sådan person och jag är stolt över att han vill vara en viktig del av oss och stödja den viktiga samhällsinsats våra volontärer och andra gör och som helt bygger på frivillighet och ideellt arbete säger Magnus Idebro.

Se filmen med Björn Ulvaeus på mynewsdesk.com/se/missing-people-sweden eller www.missingpeople.se/sv/press

FAKTA

• Missing People består av 24 regionala avdelningar och täcker i stort sett hela landet.
  • Förutom cirka 300 utbildade och professionella aktiva volontärer (s.k. grönvästar) finns ytterligare drygt 70 000 frivilliga personer i organisationens sökregister.
  • Missing People har ett nära samarbete med polis, socialtjänst och andra myndigheter och gör inga hjälpinsatser utan att först fått polisens godkännande.

För mera information, kontakta MPS:s presskontakt Claes Salomonsson, tel. 0708-10 24 02, claes.salomonsson@missingpeople.se För intervjuförfrågningar och pressbilder avseende Björn Ulvaeus, vänligen kontakta Stephanie G. Bonn, Zap PR. Tel. 070 775 61 10, E-post: stephanie@zap-pr.com