Armand Duplantis ny stolt ambassadör

Armand Duplantis ny stolt ambassadör

Nu ansluter sig även världsstjärnan Armand Duplantis som ambassadör för den frivilliga och ideella sökorganisationen Missing People, MPS.

Världsrekordhållaren, OS- och VM-guldmedaljören i stavhopp gör därmed sällskap med Björn Ulvaeus, Gladys Del Pilar, Jill Johnson, Lars Lerin och paret Anders Bagge och Johanna Lind-Bagge med att ge organisationen sitt starka och personliga stöd.

– Jag har på nära håll sett hur svårt det är när en människa bara försvinner. Där gör Missing People en viktig samhällsinsats, inte minst som hjälp och stöd till de anhöriga, säger Armand Duplantis i en kommentar.

22-årige Armand ”Mondo” Duplantis är världens just nu överlägset främste stavhoppare. Uppväxt i USA med en svensk mamma och en amerikansk pappa har han ändå valt att tävla för Sverige. Vid OS i Tokyo 2021 tog han guld och i våras vann han VM-guld inomhus på världsrekordet 6.20, samt i somras i USA även VM-guld utomhus och satte då nytt världsrekord igen. Nu med 6.21.

Mondo har sedan tidigare en stark koppling till Missing People sedan en av hans närmaste vänners mamma försvann spårlöst i juni 2018. Trots fortsatta sökinsatser finns ännu ingen förklaring till vad som hänt henne.

När sökinsatsen pågick som bäst visade Armand sitt starka stöd och sina känslor genom att skriva hennes namn på sin armled som han sedan visade upp inför världens tv-kameror i samband med en tävling.

– Kan jag i min roll som ambassadör bidra och hjälpa andra som hamnat i samma livssituation så gör jag självklart det, säger Armand Duplantis

Syftet med MPS:s ambassadörskap är att inspirera, engagera och skapa större kännedom om organisationen och på så sätt få ännu fler att stödja Missing People och dess samhällsnyttiga verksamhet.

– Våra ambassadörer är utvalda för att de har ett starkt engagemang och ett stort hjärta för människor som hamnat i en svår situation. Jag är glad att Armand, som förutom sitt stora hjärta även är mycket folkkär, valt att stödja oss genom att bli en av våra stolta ambassadörer, säger MPS:s styrelseordförande Samuel Persson.

Se filmen med Armand Duplantis här: https://youtu.be/-aewU_M3imU

FAKTA

Missing People består av ett 20-tal regionala insatsgrupper och täcker i stort sett hela landet.

Förutom cirka 300 utbildade aktiva volontärer finns ytterligare närmare 70 000 frivilliga personer i organisationens sökarregister.

Missing People har ett nära samarbete med polis, socialtjänst och andra myndigheter och genomför inga sökinsatser utan att först fått polisens godkännande.

• Organisationen får inget statligt stöd utan bygger helt på frivillighet och ideellt arbete och finansieras med hjälp av medlemskap, bidrag från allmänheten och företagssponsring.

För mera information kontakta presskontakt Claes Salomonsson på 0708-10 24 02. Styrelseordförande Samuel Persson nås på 0961-58 27 10

Missing People är en svensk rikstäckande ideell organisation som hjälper anhöriga och polis med att publicera efterlysningar och arrangera sökinsatser efter försvunna personer. Vi söker för att rädda liv, men också för att ge anhöriga stöd. Vi har 90-konto och är medlemmar i Giva Sverige. Vill du veta mera om vår verksamhet, bli bidragsgivare eller anmäla dig till vårt sökarregister gå in på vår hemsida www.missingpeople.se