FIDO Field Oxygen System revolutionerar syrgasdistribution för akutvården

Det svenska Medtech-företaget Mirola lanserar nu FIDO – en produkt som revolutionerar sättet att distribuera syrgas inom akutsjukvård med potential att förändra sjukvårdsbranschen. - FIDO ger räddnings- och vårdpersonal ett effektivt verktyg för syrgasbehandling av patienter och därmed även en ökad möjlighet att rädda liv, säger Anders Gustafsson, vd på Mirola Rescue AB.

Tack vare den unika konstruktionen, baserad på Mirolas patenterade mair-teknologi, förbrukar FIDO markant mindre syrgas än befintliga system på marknaden samtidigt som FIDO ger samma eller till och med bättre effekt. - Syrgaseffektiviteten har andra positiva effekter. Exempelvis klarar sig FIDO med en betydligt mindre syrgasflaska trots att systemet har en avsevärt längre verkningstid. Därmed har systemet kunnat göras kompakt och lätt; FIDO är en fjärdedel av storleken samt en tiondel lättare än befintliga syrgassystem, förklarar Jonny Berzelius, utvecklingschef och grundare av Mirola Rescue AB.

Primärt är FIDO utvecklat för användning ute i fält i situationer där det råder akut behov av syrgas för ett stort antal individer, exempelvis olyckor eller katastrofer med många inblandade. Användningsområdet är dock inte begränsat till detta, i princip alla som distribuerar syrgas har nytta av FIDO syrgassystem.

I dag har vi ett scenario där akuta vårdsituationer som man normalt möter ute i fält har flyttat in på våra sjukhus. Här ser vi att ett syrgaseffektivt system som FIDO kan utgöra ett viktigt komplement till existerande system för assisterad andning för att avlasta det enorma tryck som sjukvården upplever.

Utvecklingsarbetet av den svensktillverkade FIDO har pågått i över fem år. Produkten har CE certifierats av forskningsinstitutet RISE (tidigare SP, Statens Provningsanstalt) enligt medicinsk standard.

Det är många parter som varit inblandade i utvecklingen av FIDO för att vässa dess prestanda till det yttersta. Mirola vill rikta ett särskillt tack till MSB (Myndigheten för Samhällskydd och Beredskap) som var med och lade grunden till projektet.

Nu lanserar Mirola den färdiga och certifierade produkten FIDO som kommer att generera stor nytta för både de som behöver och de som använder syrgas.

• Kriser, tillbud

• svenska

MIROLA develops cutting-edge solutions for improved breathing assistance. Our aim is to simplify the products that deliver efficient and advanced care.

Anders Gustafsson

Presskontakt Chief Executive Officer +46 10 171 73 10 Head Office

Relaterat innehåll

Nu utrustar Sveriges ledande samhällsutvecklare samtliga nya äldreboenden med FIDO-enheter

​Sehlhall Fastigheter blir först i Sverige att installera livräddande syrgasutrustning i samtliga nyproducerade omsorgsfastigheter och säkerställer på så sätt att syrgasbehandling finns tillgänglig för såväl boende som personal och besökare i fastigheterna. Sehlhall väljer Mirola Rescue och den tekniska innovationen FIDO som syrgasutrustning med anledning av systemets unika egenskaper.