Gemensamma ytor i en av lägenheterna på Livet

Västeråsarna vill dela Livet med andra

Mimer bygger just nu Västerås första co-living och responsen från västeråsarna är positiv, både i yngre och äldre målgrupper. – Det visar att behovet av att dela och bo tillsammans är något vi har gemensamt oavsett ålder, säger Annsofi Söderholm, konceptkoordinator hos Mimer.

Mimers co-living med namnet Livet är skapat för att möta behoven för den som söker en hållbar och gemenskapsinriktad livsstil. Responsen från västeråsarna har varit positiv och redan har 70 personer visat sitt intresse.

– Vi är oerhört glada över mottagandet av Livet. Vi har 30 rum på Livet och 70 personer har redan hört av sig med sin intresseanmälan. Vi ser också ett stort spann åldersmässigt och det visar att viljan att dela och bo tillsammans är något vi har gemensamt oavsett ålder eller var i livet vi befinner oss, säger Annsofi Söderholm, Konceptkoordinator hos Mimer.

Arkitekten Gert Wingårdh, känd från bland annat SVT-programmet Husdrömmar delar sina tankar kring co-living i det kommande numret av Mimers hyresgästtidning Hemma hos:

– Jag upplever att människor av alla slag, med olika personligheter och intressen, lockas av att bo tillsammans med andra. Jag tror helt enkelt att vi allihop är mer eller mindre kollektiva, det som inte passar för en person är perfekt för en annan. Jag tycker heller inte att det har med ålder att göra, det är inte bara unga som trivs med att bo tillsammans med andra. Människor i alla åldrar kan dra nytta av varandra, i ett kollektivhus finns alltid en hjälpande hand, ett bredare skyddsnät, när det behövs som mest. Med tanke på att merparten av de svenska hushållen består av ensamstående människor är jag övertygad om att vi kommer att se fler kollektivhus i framtiden.

Den som är intresserad av att bo i Mimers co-living börjar med att fylla i ett formulär på Livets hemsida. Uppfyller man Mimers grundkrav för att hyra en lägenhet blir man kallad till ett inledande samtal.

– Det känns viktigt för oss att berätta för den som är intresserad hur det fungerar att bo i ett co-living och vad man som hyresgäst kan förvänta sig. Självklart också vad vi på Mimer förväntar oss av våra kommande hyresgäster. Jag ser så mycket fram emot att få prata med de intresserade, säger Annsofi Söderholm.

Läs mer om livet och anmäl ditt intresse via mimer.nu/livet

Mimer är Västerås största hyresvärd med ett brett utbud av hyreslägenheter där alla Västeråsare kan känna sig hemma. Vi erbjuder trygga, trivsamma bostäder och bostadsområden, ett bekymmersfritt boende med hög kvalitet utan ekonomisk risk. Det ger tid och utrymme för annat i livet. En bra dag börjar hemma, brukar vi säga. Besök gärna vår webb www.mimer.nu för att få veta mer om oss.

Våra nyheter skickas ut till medielistor som i vissa fall innehåller personuppgifter. Läs gärna hur vi hanterar dessa uppgifter på www.mimer.nu/personuppgifter

Annsofi Söderholm

Konceptkoordinator 021-39 71 75