Skollediga barn bygger holkar till fladdermöss

För femte året i rad anordnar NCC, Bostads AB Mimer och St Iliansskolan NCC Barnens Byggskola på St Ilianskolan i Pettersberg i Västerås. Barnen som deltar är från Pettersberg och Vallby och mellan 8-12 år.
– Byggskolan har blivit en tradition. Alla barn behöver något kul att göra på sommarlovet och genom att bygga fladdermusholkar, som är nytt för i år, gör de även något bra för den biologiska mångfalden. Holkarna kommer sedan sättas upp på lämpliga platser runt om i Västerås, säger Christian Holm, stadsdelsutvecklare, Bostads AB Mimer.
Från den 17 juni till den 28 juni kommer barnen, som är mellan 20-25 stycken per vecka, även att bygga lådbilar tillsammans. Veckorna avslutas varje fredag med en lådbilstävling. På tisdagar blir det utflykt till Tom Tits Experiment i Södertälje.
– Vi vill uppmuntra den naturliga skaparglädje barn har och ge dem ett positivt sommarminne. Kanske kan vi också väcka deras intresse för att jobba i byggbranschen i framtiden, säger Anette Jacobson Einerman, informatör, NCC Construction, Mälardalen.
Tidigare har NCC:s byggskola i Västerås byggt fågelholkar som blev en stor fågelskyskrapa i Asköviken men i år valde NCC och Mimer istället fladdermusholkar.

För mer information, kontakta gärna:
Christian Holm, Stadsdelsutvecklare, Bostads AB Mimer
Telefon 070-465 72 70
Anette Jacobsson Einerman, informatör, NCC Construction, region Stockholm/Mälardalen
Telefon 018-16 15 19

Mimer är en av Stockholm-Mälarregionens största hyresvärdar med ett brett utbud av hyreslägenheter i Västerås. Vi erbjuder trygga, trivsamma bostäder och ett bekymmersfritt boende med hög kvalitet utan ekonomisk risk. Det skapar trivsel och harmoni och ger tid och utrymme för annat i livet. En bra dag börjar hemma, brukar vi säga.