Drevjaktsvägen på Gryta i Västerås

Mimer och Peab renoverar radhus från 1980-talet till modern standard på Gryta i Västerås

Bostadsområdet Gryta är ett attraktivt bostadsområde framför allt för många barnfamiljer. Bostads AB Mimer har 541 hyreslägenheter i området. Bostäder som byggdes mellan 1978 – 1982 och som idag är i behov av en mer genomgående renovering. Inför renoveringen har Mimer haft en dialog med hyresgäster och i samverkan tagit fram hur arbetet ska genomföras med val av exempelvis köks- och badrumsinredningar. Arbetet kommer att ske i tre etapper och Peab har anlitats som totalentreprenör på den första etappen.

Totalentreprenaden för Peab innefattar Etapp 1 och omfattar 146 lägenheter, samt sju nya lägenheter när fristående tvättstugor i områdena byggs om till bostäder på 1 – 2 rum och kök. I entreprenaden ingår nyinstallationer av bland annat el, ventilation, VVS, nya badrum, kök och invändiga ytskikt, samt upprustning och renovering av tak, fasader och tomter. Det yttre arbetet planeras inledas under april 2020, medan det invändiga arbetet beräknas starta vid årsskiftet 2020/2021 och vara klart cirka ett år senare; 2021/2022.

- Renovering av lägenheter är en utmaning. Många ser fram emot att få nya, moderna bostäder medan andra vill bo kvar i sin gamla lägenhet. Samtidigt som vi som företag måste vårda och modernisera våra hus ut- och invändigt. Därför lägger vi ner mycket tid på att ha en dialog med våra hyresgäster för att tillsammans hitta en lämplig omfattning på moderniseringen, vilket vi också gjort för Gryta. I Peab har vi en kompetent partner som uppfyllt de ekonomiska och kvalitativa kraven som vi ställde i upphandlingen och vi ser fram emot ett gott samarbete, säger Mikael Källqvist, VD på Mimer.

Den planerade renoveringen av Mimers lägenheter på Gryta delas upp i tre etapper; Etapp 1: Drevjaktsvägen, Drevervägen och Spårhundsvägen. Etapp 2: Björnjaktsvägen, Brunbjörnsvägen och Vargjaktsvägen. Etapp 3: Illervägen, Minkvägen och Uttervägen.

- Vi på Peab kan det här med renoveringar och ser fram emot att genomföra det här jobbet så att de boende får nya, fräscha lägenheter, säger Nils Staffansson, Regionchef på Peab.

Mimer är Västerås största hyresvärd med ett brett utbud av hyreslägenheter där alla Västeråsare kan känna sig hemma. Vi erbjuder trygga, trivsamma bostäder och bostadsområden, ett bekymmersfritt boende med hög kvalitet utan ekonomisk risk. Det ger tid och utrymme för annat i livet. En bra dag börjar hemma, brukar vi säga. Besök gärna vår webb www.mimer.nu

Våra nyheter skickas ut till medielistor som i vissa fall innehåller personuppgifter. Läs gärna hur vi hanterar dessa uppgifter på www.mimer.nu/personuppgifter