Anställda skänker julklappar till nyanlända flyktingbarn

Anställda skänker julklappar till nyanlända flyktingbarn

I år valde Bostads AB Mimers anställda att avstå sin årliga julklapp till förmån till de nyanlända. Pengarna har bland annat gått till julklappar som har delats ut till alla barn och ungdomar på asylboendet Signalisten i Västerås.

I och med den stora flyktingkrisen valde Mimers personal att i år skänka den sedvanliga julklappens motsvarande belopp till nyanlända. Den årliga julklappen till medarbetarna omvandlades istället till aktiviteter och julklappar åt de asylsökande i Västerås. Aktiviteterna, som har gett de asylboende lite extra glädje och sysselsättning, har exempelvis varit att spela fotboll och se några av stadens elitlag prestera på topp. Dessutom har många av Mimers anställda valt att skänka ytterligare pengar, genom avdrag på lönen.

- Initiativet att ge julklappspengarna till stadens nyanlända kom från några av våra medarbetare här på Mimer. Och det kändes direkt som ett självklart val. De sociala frågorna är en del av vårt uppdrag från Västerås stad och stämmer helt med våra värderingar omtanke, nytänkande och engagemang, säger Wivecka Ljungh, HR- och kvalitetschef på Mimer.

Alla barn och ungdomar på Signalisten fick varsin julklapp när några av Mimers anställda var där med en stor tomtesäck med julgåvor. En av dem som var med och spred extra julstämning från Mimer var Abdilaahi Hassan, boinformatör.

- Vilket mottagande vi fick! Det var verkligen skoj att träffa alla barn och få chansen att ge lite extra julstämning. Jag var också med när vi arrangerade fotbollsträningar tillsammans med Skiljebo SK, som var jätteroligt. Det var så många som kom och alla verkade ha riktigt kul.

För mer information, kontakta gärna:

Wivecka Ljungh, HR- och kvalitetschef, 070-465 70 25

Mimer är en av Stockholm-Mälarregionens största hyresvärdar med ett brett utbud av hyreslägenheter i Västerås. Vi erbjuder trygga, trivsamma bostäder och ett bekymmersfritt boende med hög kvalitet utan ekonomisk risk. Det skapar trivsel och harmoni och ger tid och utrymme för annat i livet. En bra dag börjar hemma, brukar vi säga. Besök gärna vår webb www.mimer.nu