Samer Eiehtabli vill utveckla ett eget företag under sin tid hos Jobbpunkt Mimer.

7 av 10 arbetslösa får sysselsättning med hjälp av Jobbpunkt Mimer som nu flyttar till Bäckby, Västerås

I en period där Arbetsförmedlingens roll är under omdaning och många arbetar med nya vägar och former för att skapa sysselsättning och matcha företagens behov med arbetssökandes kompetens kan Jobbpunkt Mimer fungera som ett framgångsrikt exempel. En verksamhet där 7 av 10 hittat sin väg till jobb, studier eller företagande. Jobbpunkt Mimer flyttar nu sin verksamhet till stadsdelen Bäckby i Västerås.

Jobbpunkt Mimer är ett lokalt jobbcentrum för arbetsgivare och arbetssökande i Västerås. Det drivs av Bostads AB Mimer som ett led i företagets sociala hållbarhetsarbete. Jobbpunkt Mimer handlar om att snabbare kunna få deltagarna ut i arbete eller studier genom personlig utveckling. I metoden ingår att flytta fokus från individens problem och brister till personens kompetenser och förmågor och hur dessa kan nyttjas i syfte att skapa egen försörjning.

- Jag har utbildat mig inom grafisk design i Syrien och Turkiet och jobbat som frilansare sen jag kom till Sverige. Min plan är att utveckla mig själv och få ett bra nätverk för att kunna driva eget företag inom områden som design, digital marknadsföring och säkerhetsfrågor på internet, säger Samer Eiehtabli.

- Jobbpunkt Mimer använder sig av en arbetsprocess som vi själv utvecklat för att våra deltagare ska nå sina mål. Vi arbetar nära våra deltagare genom att vi lär känna varandra i syfte för ta reda på vad deltagaren behöver för att ta sig in på arbetsmarknaden. Det handlar om att förstå sin egen förmåga, behov och utveckling; Vad vill jag göra, vad kan jag och hur vill jag leva mitt liv, säger Maria Lindelöf, projektledare för Jobbpunkt Mimer.

- När vi nu flyttar verksamheten till Bäckby skapar vi en mötesplats för många kompletterande verksamheter som alla arbetar med att utveckla individer och med att bygga ett starkare samhälle. Helt klart ställer det nya krav på oss inom Jobbpunkt Mimer att jobba tillsammans med nya aktörer. Samtidigt kommer vi att ha fokus på våra deltagare och göra vårt bästa för att ge dem en väg in till arbete eller studier, säger Åke Larsson, coach för Jobbpunkt Mimer.

Jobbpunkt Mimer
Jobbpunkt Mimer erbjuder deltagarna personprofilanalyser och 8 veckor av individuell coaching, vägledning, kunskap och kompetens, nätverk och träning för att bli mer anställningsbara. Förberedande motivationsinsatser och coachning sker både i grupp såväl som individuellt. Jobbpunkt Mimer finns för att arbetssökande i hela Västerås. Sedan starten 2005 har 7 personer av 10 gått vidare till arbete/studier. Jobbpunkt Mimer finns på mötesplatsen Kollage, Välljärnsgatan 488 i Bäckby.

Tillsammans för Bäckby
Mimer investerar på Bäckby. Vi finns dagligen på plats för att ta hand om våra hyresgäster, vi bygger nya hus och satsar på projekt för att skapa ännu bättre sammanhållning, ökad sysselsättning och trygghet. Det gör vi tillsammans med andra engagerade personer och organisationer. Exempel på detta är Kvinna för Bäckby, En Frisk Generation, Connexion Rap West, Flickinitiativet, På Lika Villkor, Jobbpunkt Mimer och byggnation av 105 nya lägenheter och butiker i centrum. Tillsammans för Bäckby.

Mimer är Västerås största hyresvärd med ett brett utbud av hyreslägenheter där alla Västeråsare kan känna sig hemma. Vi erbjuder trygga, trivsamma bostäder och bostadsområden, ett bekymmersfritt boende med hög kvalitet utan ekonomisk risk. Det ger tid och utrymme för annat i livet. En bra dag börjar hemma, brukar vi säga. Besök gärna vår webb www.mimer.nu

Våra nyheter skickas ut till medielistor som i vissa fall innehåller personuppgifter. Läs gärna hur vi hanterar dessa uppgifter på www.mimer.nu/personuppgifter