Efter 22 oktober ska det vara helt fritt från saker i alla Mimers trapphus och loftgångar. Illustration: MSB

Fritt från saker i Mimers trapphus

Vi är måna om våra hyresgäster och jobbar dagligen med att det ska vara tryggt och säkert att bo hos oss. Därför vill Mimer säkerställa att deras trapphus och loftgångar är helt fria från saker så att hyresgästerna kan ta sig ut om det brinner och räddningspersonal kan komma fram för att hjälpa dem om olyckan är framme.

Alla fastighetsägare i Sverige är, enligt Lagen om skydd mot olyckor, skyldiga att se till att trapphus, loftgångar och korridorer är fria från saker som kan brinna och föremål som är i vägen vid utrymning. Att så är fallet kontrolleras också av myndigheterna, i Mimers fall är det Mälardalens Brand- och Räddningsförbund som utövar tillsynen. Förutom att föremål som finns i trapphuset utgör en brandrisk i sig själva, kan de också hindra en effektiv utrymning av huset.

Mimer kommer därför efter den 22 oktober tömma alla trapphus från föremål som inte hyresgästerna redan har städat undan.

- Vi vill att våra hyresgäster ska kunna känna sig trygga och tar därför brandskyddet på största allvar. Det hoppas vi att våra hyresgäster också gör, säger Gustav Hanstad, fastighetschef på Mimer.

Hans Zwicknagel, verksamhetsledare för Brandsskyddsföreningen Västmanland, välkomnar Mimers initiativ.

– Jag har varit med om att rökdykare snubblat över cyklar och annat mitt under räddningsinsatsen. Så förutom att föremål i trapphusen är brandfarliga kan de hindra hyresgästernas utrymning och räddningstjänstens arbete.

Han menar att det inte ska finnas några saker alls i ett trapphus eller en loftgång. Varken cyklar, barnvagnar, möbler, leksaker eller annat.

– En barnvagn som av någon anledning fattar eld avger giftig rök som fyller trapphuset på bara några minuter.

Så var ska sådant som cyklar, barnvagnar, rullstolar och pulkor förvaras? I första hand på anvisade platser, exempelvis i cykelrum eller källarförråd. Alternativet är att skapa utrymme i sin egen lägenhet eller sitt förråd. Utanför lägenheterna och i porten ska det vara tomt. Enda undantaget från regeln är rullatorer som då endast får parkeras på särskilt anvisade platser.