Lasse och Louise tycker att de har hittat de perfekta hyresgästerna.

Stortrivs på Kyrkbacken

Paret Laila Ibrahim och Anton Lahdo kom till Sverige för två år sedan från Syrien. I Västerås fanns redan de tre barnen, två barnbarn och flera syskon. Först bodde de hos Lailas bror, därefter med andrahandskontrakt på olika håll. De sökte ny bostad på flera sätt och tack vare Mimers Dela-kampanj har de nu hittat ett hem att trivas i.

Reportageteamet är inbjudna på söndagsfika med hembakta kakor i Lailas och Antons nya bostad, en liten tvårummare i centrala Västerås. Med är också hyresvärdarna Louise och Lasse Moselius. I höstas såg de Mimers annons om Dela-kampanjen och blev intresserade. Så kom det sig att de som första hyresvärd hyrde ut en bostad på det här nya sättet.

– Vi blev så lyckliga över att få den här möjligheten, vi har det så bra här, säger Anton två månader efter inflyttningen. Tänk, i Syrien hade vi varken el eller vatten, nu har vi två rum och kök med diskmaskin och ett fint badrum.

– Och jag kan ägna mig åt matlagning och bakning som jag älskar, fortsätter Laila med ett stort leende. Men innan kontrakt kunde skrivas och inflyttningen ske kom Mimer och besiktigade lägenheten.

Laila och Anton flyttade i början av december förra året in i en nyinredd lägenhet och Anton upprepar fler gånger att allt är perfekt och att de är så lyckliga här. Det känns som om Louise och Lasse är deras syster och bror.

– Vi får ofta ta del av Lailas fantastiska syriska matlagning och bakning, säger Lasse, och det händer ju att man får matlåda med sig hem till sig runt hörnet när man tittar in, jättegott!

Det känns att paret Moselius tycker att de har hittat drömhyresgästerna, Laila och Anton är lika nöjda och nu har de skrivit ett tvåårskontrakt med Mimer.

Laila och Anton har uppehållstillstånd och båda pluggarsvenska på Eductus. Lailas dröm är att arbeta som hemspråkslärare medan Anton uppskattar närheten till Domkyrkan och Stadsbiblioteket, där han kan förkovra sig på egen hand. Och självklart tycker båda att det är fantastiskt att ha den stora släkten i närheten. Innan vi skiljs åt visar paren varandra bilder på barnbarnen i mobiltelefonerna och det känns som de har känt varandra mycket längre än bara några månader.