Det ska vara 21 grader i Mimers bostäder. Det har vi kommit överens om med Hyresgästföreningen.

Rätt temperatur hemma

Hösten är här och utomhustemperaturen faller stadigt. Det betyder att värmesystemen i Mimers fastigheter arbetar hårt för att hålla kylan ute.

Inomhustemperaturen ska vara 21 grader i Mimers bostäder, det har Mimer och Hyresgästföreningen kom­mit överens om.

– Värmen i våra lägenheter sätt på automatiskt, förklarar Jan Norrström som är sak­kunnig inom energi på Mimer. Det innebär att det är utomhustemperaturen som styr. Under våren och hösten, som har kalla nätter och varmare dagar, kan det ibland ta en stund innan systemet hittar rätt balans. Då kan våra hyresgäster uppleva att det blir lägre temperatur i lägenheten, men systemet reglerar detta på någon dag.

Jan påpekar att värmesystemet samspelar med ventilationen för att säkerställa ett bra inomhusklimat.

– Tejpar man för eller stänger friskluftsventilerna i sin lägenhet är risken stor att det bildas ett undertryck. Det gör att kall luft kommer in på andra ställen i lägenheten, till exem­pel under trösklar och då kan man uppleva att golvet känns kallt.

Det finns flera saker som man kan tänka på för att hålla en bra temperatur i sin lägenhet.
Runt elementen ska luften kunna röra sig fritt så att värmen sprids till resten av lägenheten. Genom att exempelvis ställa möbler en bit ifrån elementen och undvik gardiner som hänger ner över dem låter man luften cirkulera mot elementet.

– Ett element fungerar på två sätt, berättar Jan Norrström. Genom att elementet avger värme via strålning och genom att luft passerarelementet och värms upp. Faktum är att två tredjedelar av upp­värmningen sker genom passerande luft.