Magdalena Fager Lindgren, HR-utvecklare på Mimer

Balans mellan arbete och fritid men också mellan fritid och fri tid.

År 2021 börjar lida mot sitt slut och det känns som om det var igår vi lämnade 2020 bakom oss och året tog sin början. Månaderna har rusat fram i vanlig ordning och jag vet att många runt omkring mig just nu har mycket på sina arbeten som ska färdigställas innan det är dags för jul- och nyårsfiranden.

Inte nog med att det ofta är en peak på jobbet i december, det ska fixas julpynt, julklappsinköp, julbord, julkort till nära och kära, glöggmingel, lilla julafton med en del av släkten, julafton med andra halvan och kanske ska du till och med stå och sälja Bingolotter till uppesittarkvällen utanför något köpcentrum för att stötta idrottsföreningen som barnen är med i. Helgerna äts upp av saker som måste göras och allt ska hända i december. När vi står där på nyårsafton och skålar in det nya året kan jag ibland känna att det inte bara är en skål för det nya, utan också för att vi lämnar ett stressigt december bakom oss.

Att det är viktigt att ha balans mellan arbete och fritid har vi alla säkerligen fått höra någon gång. Vi behöver ha tid för återhämtning efter arbetet för att må bra. I december känner jag ibland att den tiden jag inte spenderar på jobbet, min så kallade fritid, inte alls är någon fri tid utan ett fullspäckat schema med saker som måste göras för att julen ska bli så perfekt som möjligt och vad alla förväntar sig.

Det kan ibland vara viktigt att sätta sig ner och reflektera över allt som händer och sker runtomkring, annars tenderar ekorrhjulet bara att snurra snabbare och snabbare för att till slut spåra ur. Här nedan kommer några korta tips på hur du ska få mer struktur i en stressig vardag.

För jobbet:

• Gör en klassisk att-göra-lista. Skriv ner allt du måste få klart innan du går på julledighet. Om det är större arbetsuppgifter/projekt, dela upp de i mindre delar, så du faktiskt få bocka av uppgifter efter vägens gång. Annars blir listan lätt något som glöms bort. Dessutom utsöndras dopamin när du får stryka saker på listan, vilket i sin tur kan öka din motivation och gör jobbet mer roligt.

• Tillåt dig att ta pauser.Ta en fika med kollegorna eller gå till en lugn plats och bara andas. På Mimer har vi en engagerad medarbetare som varje vecka anordnar mindfulness-pass som vi får vara med på. Det är så viktigt att stanna upp och vara i nuet en stund och inte bara jäkta på. Jag tycker att känslan av lugn som infinner sig efter en mindfulness-övning alltid gör att det är värt tiden. Så försök tryck bort känslan av att du inte har tid för en paus och unna dig en stund att andas!

För fritiden:

• Gör en att-göra-lista även här och fundera på om det är något du kan strunta i. Behöver du skicka fysiska julkort till alla du känner? Det kanske blir minst lika bra, om inte ännu bättre, med ett fint foto eller en videohälsning per MMS eller via sociala medier istället.

• Avsätt åtminstone en dag i december som är fri tid. Alltså oplanerad fritid utan en massa måsten. En spontanutflykt i naturen med en termos varmt kaffe kan göra underverk för själen när man är stressad. Eller om du har friskvårdsbidrag kvar att ta ut för året, unna dig en massage för att varva ner lite och pyssla om dig själv.
  • Beställ julmaten online.Det sparar massor av tid och jag lovar att det inte är hela världen om du inte får exakt den julskinkan du själv hade valt om du åkt till affären och klämt och känt på den. Det blir bra ändå.

Balans mellan arbete och fritid i all ära, men det behövs också balans för många mellan fritid och fri tid. Har du det? Jag önskar dig en riktigt god lugn jul och ett gott slut på året!

/Magdalena Fager Lindgren, HR-utvecklare