Är du engagerad på jobbet, på riktigt?

Är du engagerad på jobbet, på riktigt?

Jag tycker det är dags att prata lite om medarbetarengagemang igen. På i stort sett alla arbetsplatser jag varit på har det funnits medarbetare som så tydligt egentligen inte vill vara där. Vid varje tillfälle som ges kommer det pikar och nedlåtande kommentarer om företagets arbetssätt, ledning och mål och man är inte sällan flitig med att sprida negativitet till kollegor på arbetsplatsen.

För ett par år sen presenterade Gallup en undersökning som genomförts på svenska arbetsplatser som visade att endast 14% av svenska medarbetare är engagerade på sitt arbete. Med engagemang menas att de aktivt vill utvecklas och driva arbetet framåt för företagets bästa. I samma undersökning kunde man se att 75% var oengagerade, dvs de går till sitt arbete varje dag och utför sitt arbete, men utan någon större passion eller vilja att utvecklas. De är plikttrogna, men inte engagerade. Det mest skrämmande är att 11% av svenska medarbetare är aktivt oengagerade, vilket innebär att de princip arbetar för att företaget ska misslyckas och skapa osämja på arbetsplatsen.

Jag är föräldraledig för tillfället och i lurarna på barnvagnspromenaderna lyssnar jag just nu på boken Framgångsrikt ledarskap av Johan Lindahl. Han gör en liknelse mellan resultatet av Gallups undersökning och ett fotbollslag. Tänk om man hade ett fotbollslag där 8 av 11 spelare går in på planen vid match och spelar för spelandets skull, utan någon större vilja att vinna eller bli bättre. Ännu värre att en av 11 hela tiden försöker ta bollen av sina medspelare och göra mål i egen bur. Med endast 14% engagerade i ett fotbollslag skulle det innebära att det bara är två stackare som verkligen kämpar för laget och vinst. Det skulle vara ganska svårt, för att inte säga närmare omöjligt att få ett framgångsrikt fotbollslag om det såg ut på det sättet.

Frågan jag ställer mig är varför så många svenska arbetsplatser accepterar att det ser ut så här? Varför nöjer man sig med att bara 14% av medarbetarna är där för att de vill och för att göra sitt allra bästa för företaget? Och samtidigt, varför är det så många medarbetare som finner sig i att spendera ungefär 2000 timmar varje år på en arbetsplats där man egentligen inte vill vara?

Svaret är förmodligen att företag inte vet vad de ska göra för att få engagerade medarbetare, samtidigt som det som medarbetare inte alltid är så lätt att få ett nytt jobb. Kanske nu svårare än någonsin på grund av pandemin.

Mitt råd till dig som ledare och chef, som har medarbetare som du inte tycker presterar sitt bästa eller som kanske rent av motsätter sig nya beslut och vägrar acceptera nya arbetssätt, lyssna på din medarbetare och låt han/hon berätta vad hen motiveras och engageras av. Bjud in till dialog kort och gott! Du kommer aldrig få engagerade medarbetare om du inte lyssnar, även om det kan vara tidskrävande och jobbigt ibland.

Mitt råd till dig som befinner dig i en arbetssituation du inte trivs med, våga berätta det för din chef, HR eller annan person du har förtroende för på företaget. Inget kommer att förändras om du inte talar om att du är missnöjd (det kommer knappast komma som en överraskning för din chef ändå) och vad som skulle behövas för att du ska bli motiverad. Sen är ju det givetvis inga garantier för att saker och ting kommer förändras, men då vet du i alla fall att du gjort vad du kunnat för att få till en förändring.

Frågan jag tycker alla ska ställa sig är: Är du engagerad på ditt arbete, eller går du dit för en lön och försörjning trots att du egentligen inte gillar det särskilt mycket? Om du skriver under på det sistnämnda så kan det vara läge att fundera på vad som skulle kunna få dig engagerad. Är det att få mer självbestämmande på arbetet, mer kompetensutveckling, att du känner att det ni gör som företag bidrar till en bättre värld eller kanske något helt annat?

Vill du läsa mer om hur vi på Mimer gjort för att få engagerade medarbetare, så har vi skrivit en hel bok om våra tips och arbetssätt. Grunden är självstyre, mästerskap och meningsfullhet, vilket vi skrivit mycket om i tidigare bloggar. Är du intresserad av att läsa mer kan du beställa boken längst ner på den här sidan om medarbetarengagemang på mimer.nu.

Magdalena Fager Lindgren, HR-utvecklare