Matilda, Sveriges största sticknings-ess i mitten.

Titeln ”Sveriges största sticknings-ess” går till Matilda från Älvsjö

Svenska folket har nominerat sticknings-entusiaster från hela landet som tävlat om att vinna 10 000 kronor och den hedersamma titeln ”Sveriges största sticknings-ess”. Tävlingen blev en riktig rysare in i det sista, där det nu står klart att guldmedaljen går till maskornas mästare Matilda, känd för sitt engagemang i klimatfrågor genom gruppen Rebellmammorna.

I år firar Miljonlotteriet sitt 60-årsjubileum med att lansera den största skrapvinsten någonsin på 60 miljoner. Denna storhet vill de dela med svenska folket genom att arrangera tävlingen ”Sveriges största entusiaster”, som syftar till att vaska fram landets allra mest engagerade kattfantaster, motorfreaks, sticknings-ess och hundälskare. Under våren har svenska folket röstat fram vinnarna i kattkategorin och motorfreaks, och nu står det alltså klart att ingen mindre än Matilda från Älvsjö kniper förstaplatsen och titeln ”Sveriges största sticknings-ess”.

–Det känns såklart jätteroligt! Och vinsten delar jag med så många andra som är med och tar initiativ när det kommer till både stickning och klimatet. För mig är detta en vinst för alla som bryr sig om jorden, säger en glad Matilda.

Matilda är en välkänd profil och engagerad i gemenskapsgruppen Rebellmammorna som driver och kämpar för att hålla klimatfrågan högt på agendan. Tillsammans samlas Rebellmammorna för fredliga klimatmanifestationer där Matildas stickningsengagemang fått ta plats i form av bland annat en 4,2 kilometer lång halsduk som bars genom Stockholms city och hölls runt riksdagshuset tidigare i vår. En manifestation som fått stor medial uppmärksamhet även internationellt. När tävlingen ”Sveriges största sticknings-ess” gick av stapeln nominerades Matilda av flertalet personer som delar hennes engagemang för såväl klimatfrågan som för passionen att uttrycka sig genom vackra skapelser i garn.

-Att sticka är extra kul när det finns ett större syfte bakom. Oavsett om det är en fin tröja till barnbarnet eller för en större sak som det arbete vi driver för att lyfta klimatet, säger Matilda.

– Engagemanget har varit otroligt stort även i denna deltävling. Det finns fantastiskt många i vårt avlånga land som är redo att engagera sig i det som ligger dem varmt om hjärtat, allt från stickning till motorsport. Att få vara en del i att uppmärksamma detta känns lite extra speciellt, säger Gustav Löfving, kommersiell chef på Miljonlotteriet.

Tävlingen ”Sveriges största” består av olika deltävlingar som svarar upp mot svenskarnas största intresseområden: katter, stickning, motor och hundar. Hittills har de 3 genomförda deltävlingarna genererat över 500 tävlingsbidrag och över 54 000 röster. I nästa deltävling ska Miljonlotteriet nosa fram Sveriges största hundälskare. Är det kanske du eller någon du känner? Gå in på sveriges-storsta.miljonlotteriet.se för att tävla om den ärofyllda titeln.

Miljonlotteriet är en av Sveriges största och äldsta lotterioperatörer. Sedan 1964 har vi arbetat för att ge Sverige en roligare vardag. Med lotter, spel och vinster sätter Miljonlotteriet guldkant på tillvaron för tusentals vinnare. Miljonlotteriet drivs av IOGT-NTO-rörelsen och hela överskottet går till arbete för att ge barn och vuxna stöd att komma till en drogfri miljö. Läs mer på: www.miljonlotteriet.se