Familj, natur och... sex? Miljonlotteriets nya undersökning avslöjar svenskarnas hemligheter till en roligare vardag

Miljonlotteriet, en av Sveriges största och äldsta lotterioperatörer, som är mitt uppe i sitt årslånga 60-årsfirande har som en del av firandet genomfört en omfattande undersökning för att kartlägga vad svenskar egentligen tycker gör vardagen roligare. Resultatet visar på flera skillnader mellan män och kvinnor.

Miljonlotteriet, vars mission är att ge människor en roligare vardag, är ständigt på jakt efter mer insikter och kunskap om vad svenska folket tycker är roligt. I år har man därför gjort en undersökning på Norstats riksrepresentativa webbpanel som kartlägger både vad svenskarna tycker gör vardagen roligare – och om man anser att det påverkats av det oroliga omvärldsläget. Vad som är gemensamt för både de tillfrågade männen och kvinnorna är att mer än hälften anser sig alltid, eller oftast, ha en rolig vardag.

Topp 5-listan över vad som gör vardagen roligare enligt kvinnor och män

Kvinnor anser att följande saker gör vardagen roligare

1. Vara med familjen
  2. Vistas i naturen
  3. Gå på restaurang
  4. Sovmorgon
  5. Läsa tidningen/en bra bok

Män anser att följande saker gör vardagen roligare

1. Vara med familjen
  2. Sex
  3. Vistas i naturen
  4. Gå på restaurang
  5. Träna

Hos både män och kvinnor är familjetid den viktigaste ingrediensen för en roligare vardag, men därefter ser prioriteringarna lite olika ut. Hos männen kommer sex och träning högt upp på listan, medan det inte finns med alls på kvinnornas topp 5-lista. Tittar man längre ner på listan är det också tydligt att kvinnor i betydligt högre grad tycker att saker som handarbete, shopping, köpa färdiga snittblommor och ägna sig åt kroppsvård gör en roligare vardag.

Kvinnor i Västra Götaland uppskattar ett rent hem

Skillnaderna mellan vad könen anser gör vardagen roligare är tydliga på regional nivå. Av skånska män anser tex 62 % att sex gör vardagen roligare jämfört med endast en tredjedel av de skånska kvinnorna. Och i Västra Götalands län är det mer än dubbelt så många kvinnor som anser att ett rent hem gör vardagen roligare jämfört med männen i samma region.

– Resultaten från vår undersökning ger oss värdefulla insikter i vad som verkligen gör vardagen roligare för kvinnor och män. Det är tydligt att det finns olika prioriteringar och preferenser, men samtidigt finns det också gemensamma nämnare som delad glädje och uppskattning av tid med nära och kära. Vi kanske inte kan lösa efterfrågan på mer sex i vardagen men vi har å andra sidan ett gediget utbud av glädjebringande vinster så som en resa till värmen, en husbil med alla bekvämligheter man kan tänka sig eller ett utekök som i princip lagar maten själv, säger Jonatan Hjort, vd på Miljonlotteriet.

Genomgående för hela landets befolkning är att billigare sysselsättningar i hemmet ökat det senaste året, förutom i Skåne där man tvärtom sysslar mindre med städning och handarbete.

Skilda resultat på öst- och västkust

Vad som utgör en rolig vardag skiljer sig också från västkusten och östkusten. I Stockholmsområdet tycker hälften av alla tillfrågade att vardagen blir roligare av att planera en resa samtidigt som samma siffra för Västra Götaland är 41%. Odlingsboomen har verkligen slagit till i Stockholm där en tredjedel av de tillfrågade männen har genomfört mer trädgårdsarbete i år jämfört med tidigare år. Det är betydligt fler än i Västra Götaland där endast 5% av männen har ägnat sig mer åt detta. Undersökningen visar också på att boende i Stockholm är mer påverkade av ett oroligt omvärldsläge med tex krig och sämre ekonomi och därför gör färre roliga saker, jämför med boende i Västra Götaland.

Om studien

Miljonlotteriets undersökning har genomförts på Norstats riksrepresentativa onlinepanel av undersökningsföretaget Insight Distillery på uppdrag av Miljonlotteriet. Totalt har 2000 webbintervjuer genomförts på Norstats panel som består av ett riksrepresentativt urval av den svenska befolkningen. De intervjuade befinner sig över hela Sverige och är mellan åldrarna 18–80 år. Kontakta Miljonlotteriet för hela resultatrapporten.

Norstat är en av de ledande webbpanelerna i Europa med en högkvalitativ panel bestående av korrekt rekryterade respondenter vilket säkerställer riksrepresentativa urval och hög kvalitet på insamlad data.

Miljonlotteriet är en av Sveriges största och äldsta lotterioperatörer. Sedan 1964 har vi arbetat för att ge Sverige en roligare vardag. Med lotter, spel och vinster sätter Miljonlotteriet guldkant på tillvaron för tusentals vinnare. Miljonlotteriet drivs av IOGT-NTO-rörelsen och hela överskottet går till arbete för att ge barn och vuxna stöd att komma till en drogfri miljö. Läs mer på: www.miljonlotteriet.se