Klättrare under Sportkollo.

Sportkollo toppar inte - alla barn är toppen

Miljonlotteriet bidrar till Sportkollo i Oxelösund, ett läger där glada barn aktiverat både muskler, koordination och mängder av leenden.

Alla får vara med

På Sportkollo fick barnen för en låg kostnad prova på olika sporter, men det viktigaste är att röra på sig och aktivera sina smilband.

- Vi kallar det Sportkollo och inte sportläger för att avdramatisera idrottandet. Vi tävlar inte, alla ska vara med och ha kul, säger Andreas Ahlberg, projektledare hos Junis.

Från badminton till discgolf

Varje dag bjöd på fartfyllda aktiviteter och skönt häng där emellan.

- Första dagen var det träning, badminton och pingis – sporter som inte kräver dyr utrustning. Dag två fick barnen testa innebandy och discgolf, en kul aktivitet för hela familjen, tipsar Andreas.

Lära sig att samarbeta

Barnen besökte även Bodaborg äventyrshus där de jobbade i grupper och löste uppgifter tillsammans utan tävlingsmoment. Fokus var på samarbete och gruppkänsla.

- En populär aktivitet var klätterväggen, med nivåer för alla. Nästan alla klättrade, säger Andreas.

Alla ska kunna delta

Välmående är viktigt och alla ska ha möjlighet att röra på sig. Det är bra för hälsan och gör skolan roligare.

- Junis Sport samarbetar med Generation Pep för att alla ska röra på sig utan att tävla. Vi vill att alla ska kunna vara med, oavsett familjeförhållanden och ekonomisk situation, förklarar Andreas.

Guldkant på sommaren

Junis har många läger i Sverige. Det unika med dessa är att barnen ska få en fin sommarutgångspunkt från deras vardag.

- Vi vill skapa gemenskap och låta barnen träffa nya kompisar i regionen. Detta sätter guldkant på sommaren, särskilt för de som inte kan åka på semester, säger Andreas.

Alla har råd

För att så många som möjligt skulle ha möjlighet att delta var priset kraftigt reducerat. Alla bodde i sovsalar på sportcamp med våningssängar, precis som på ett klassiskt sommarkollo.

- Det skapade en mysig känsla. Efter en aktiv dag var det tyst och lugnt på kvällen, och barnen somnade snabbt, beskriver Andreas.

Simma lugnt

Junis har även andra aktiviteter som skapar samhällsnytta, som exempelvis simskolor.

- Jag brinner för att barn ska ha roligt. Det är underbart att se deras ögon lysa. Vi har simskola hela sommaren, vilket är oerhört viktigt. Att se barnen lära sig simma och växa av det är speciellt, säger Andreas.

Glädje är det viktigaste

Ledarna är avgörande för att lägren ska bli lyckade. Om de inte har kul, är det svårt att få ledare. Vid frågan vad som var bäst vid årets läger svarade alla ledare glädje.

- Man lyfte sporttema, gemenskap, men framför allt att det var roligt. Ett ord som sammanfattar hela Sportkollo är glädje, avslutar Andreas.