Viktig satsning på migranters hälsa

Viktig satsning på migranters hälsa

Dagens flyktingsituation ställer stora krav på hälso- och sjukvården i landet. Det är nu nödvändigt att sjukvården kan möta de behov människor som upplevt krig och befunnit sig på flykt har. Det handlar om deras fysiska och psykiska hälsa, men är också en förutsättning för att många av dem ska kunna jobba, gå i skolan och tillgodogöra sig en utbildning.

-Jag välkomnar dagens besked från regeringen att de räknar upp de bidrag som tillfaller landstingen. Det är en migrantpeng som innebär ett tillskott på 1,47 miljarder till landstingen. Det handlar om hälsa och humanitet, men också om att skapa förutsättningar för integration, säger Anders Åkesson (MP) Regionråd, Region Skåne.

För Region Skåne innebär det ett tillskott på 182 miljoner kronor och för Stockholms läns landsting 177,5 miljoner kronor.

-Det här är resurser som inledningsvis främst behövs för att utöka vår traumavård, tandvård och vården som möter barn och unga. För att fånga upp fysisk och psykisk ohälsa behöver vi också hitta metoder för att fler asylsökande kommer till hälsosamtal, säger Susanne Nordling (MP), oppositionslandstingsråd, Stockholms läns landsting.

Dagens besked innebär också ett ökat stöd till det civila samhället med 200 miljoner kronor. Ett viktigt stöd till aktörer som gör en otroligt stor och viktig insats för flyktingmottagandet och i det breda integrationsarbetet.

- Det är väsentligt att att detta inte blir en engångssatsning utan följs upp med ökade generella statsbidrag som inte öronmärks. Detta då arbetet med att vässa välfärden måste fortsätta, säger Susanne Nordling.

De vårdbehov vi nu ser är inte bara akut utan något som måste tillgodoses löpande för att vården skall fortsätta utvecklas.

För mer information, kontakta:

Stefan Brandt, politisk sekreterare (MP) Region Skåne 044-309 34 62,
stefan.brandt@skane.se

Tobias Östberg, pressekreterare (MP) Stockholms läns landsting 070-737 45 09, tobias.ostberg@mp.se