Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne, glädjs åt att MP:s förslag om förlossningsrädsla fått ja i regionfullmäktige.

Regionfullmäktige sa ja till MP:s förslag om förlossningsrädsla

Stödet till gravida med förlossningsrädsla kan i framtiden bli bättre i Region Skåne. Regionfullmäktige beslutade på tisdagen att ställa sig bakom Miljöpartiets förslag att utreda hur Region Skåne kan införa en metod där samma team med barnmorskor följer den gravida både före, under och efter förlossningen.

Föd med en barnmorska du känner! Så går det att sammanfatta den metod som regionfullmäktige nu beslutat att Region Skåne ska utreda.

Inspirationen till Miljöpartiets motion kommer från ett försök på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge, där gravida erbjuds möjligheten att träffa samma team med barnmorskor både före, under och efter förlossningen. Alla gravida kan delta, men metoden riktar sig särskilt till gravida med förlossningsrädsla.

– Vi är väldigt glada att Miljöpartiets förslag gått igenom. Äntligen kan vården för gravida med förlossningsrädsla bli bättre i Skåne! Det här är en modell som är väldigt framgångsrik för att öka stödet till gravida som är rädda för förlossningen. Självklart ska Region Skåne då införa den, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne.

Region Skåne ligger idag under rikssnittet i andelen gravida som får extra stödåtgärder vid förlossningsrädsla: 7,8 procent i Skåne jämfört med 8,7 procent i riket. Samtidigt ökar den psykiska ohälsan bland gravida i Skåne – från 5,7 procent av de gravida 2013 till 6,7 procent 2018.

– Vi vet att det här är en efterfrågad metod, både bland gravida och barnmorskor. Det är helt nytt sätt att arbeta här i Skåne, men erfarenheterna både från utlandet och från andra delar av Sverige visar att det finns allt att vinna på att införa modellen. Därför är det så glädjande att regionfullmäktige sagt ja till att utreda hur det här arbetssättet kan införas, säger Mätta Ivarsson.

Försöket på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge, som heter ”Min barnmorska - Huddinge”, har fått stor uppmärksamhet. Många deltagare har vittnat om att metoden hjälpt dem under förlossningen och att oron och rädslan minskat. Barnmorskor på Karolinska universitetssjukhuset har dessutom märkt att flera gravida som fått stöd avstått från planerade kejsarsnitt, samtidigt som forskning visar att det blir färre klipp, ryggbedövningar och prematura förlossningar.

– De stora vinnarna är självklart de gravida, men även vården har mycket att tjäna på att införa metoden. På sikt hoppas vi att arbetssättet med en sammanhållen vårdkedja införs på alla sjukhus med förlossningsavdelning i Skåne, säger Mätta Ivarsson.

Under 2018 förbereddes ett liknande försök som det i Huddinge på kvinnokliniken på lasarettet i Helsingborg. Metoden var tänkt att införas i samarbete med en privat barnmorskemottagning. ”Min barnmorska – Helsingborg” hade kommit så långt att rekryteringen var igång när Region Skåne stoppade det. Anledningen var ett överklagande från en annan barnmorskemottagning utifrån lagen om valfrihet.

Vid sidan om att utreda hur metoden kan införas i hela Skåne ville Miljöpartiet också ge sjukhusstyrelsen vid Helsingborgs lasarett i uppdrag att skyndsamt starta upp ”Min barnmorska – Helsingborg” igen. Tyvärr röstade regionfullmäktige nej till den delen av Miljöpartiets motion.

– Det som fungerar i Stockholm kan självklart fungera även i Skåne. Därför ville vi att sjukhusstyrelsen i Helsingborg snabbt skulle hitta ett sätt att starta upp projektet på igen, särskilt som förberedelserna i princip var klara. Nu missar Region Skåne tyvärr den chansen, säger Mätta Ivarsson.

Läs hela Miljöpartiets motion längre ner.

För mer information, kontakta:

Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne, telefon: 072 – 552 51 08