Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne, gläds åt regeringens välfärdssatsning

Regeringens välfärdssatsning hjälper skånsk sjukvård

Regeringen meddelar idag att de tillför fem miljarder kronor extra till landets kommuner och regioner för att stärka välfärden. ”Det här kan mildra Alliansens sparkrav på den skånska sjukvården”, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne, i en kommentar.

Regeringen och samarbetspartierna Centerpartiet och Liberalerna har enats om att tillföra landets kommuner och regioner fem miljarder kronor extra i år för att stärka välfärden. Beskedet meddelades på en pressträff idag. Av de fem miljarderna går 3,5 miljarder till landets kommuner och 1,5 miljarder till regionerna.

– Det är bra att vi har en regering som satsar på välfärden. Den styrande Alliansen i Region Skåne har lagt stora sparkrav på den skånska sjukvården. Miljöpartiet står inte bakom neddragningarna och hoppas att de här pengarna ska mildra effekterna. Region Skåne har idag stora underskott i vården, psykiatrin är kraftigt underfinansierad och vi behöver satsa mer på kollektivtrafiken, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne

Mer information om välfärdssatsningen finns på www.regeringen.se

FÖR YTTERLIGARE KOMMENTARER, KONTAKTA:

Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne, telefon: 072 - 552 51 08