Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne.

MP: Ta emot skadade barn och patienter från Gaza

Låt skånska sjukhus ta emot svårt skadade och sjuka patienter från Gaza. I ett initiativärende föreslår Miljöpartiet att Region Skåne agerar för att få regeringen att delta i den medicinska evakueringen från Gaza.

Strax innan sommaren skickade EU-kommissionen ut en uppmaning till alla medlemsländer att ta emot evakuerade patienter från Gaza. ”Dessa patienter inkluderar kvinnor och barn som lider av allvarliga skador samt individer med kroniska sjukdomar vars liv är i riskzonen utan omedelbar medicinsk intervention”, står det i brevet.

Flera medlemsländer har sagt ja till förfrågan, men den svenska regeringen har valt att inte agera. I sitt svar, daterat den 3 juli, skriver sjukvårdsministern Acko Ankarberg Johansson (KD) att regeringen måste analysera situationen vidare.

Nu vill Miljöpartiet i Region Skåne att regionstyrelsen försöker påverka regeringen att ändra sitt ställningstagande samt att regionen tydligt meddelar regeringen att skånska sjukhus kan ta emot patienter från Gaza.

– Civilbefolkningen i Gaza lever i ett helvete. Sjukvården har fullständigt kollapsat och över 16 000 barn har dödats i kriget. Det borde vara självklart att Sverige hörsammar EU:s uppmaning att ta emot svårt skadade och sjuka barn, kvinnor och kroniska sjuka patienter, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne.

– Regeringens passivitet i den här frågan är skrämmande. Istället för att visa empati och medmänsklighet duckar Tidöpartierna med argumentet att man vill vänta och se. Men den humanitära krisen pågår här och nu, mitt framför våra ögon. Det är nu hjälpen behövs, säger Mätta Ivarsson.

Inför torsdagens sammanträde i regionstyrelse har Miljöpartiet lämnat in ett initiativärende om att Region Skåne ska uttala sig positivt till att ta emot evakuerade patienter från Gaza och försöka påverka regeringen att delta i den medicinska evakueringen. Ärendet avgörs senare i höst.

– Vi hoppas så klart att alla partier i Region Skåne kan ställa sig bakom det här. Att ta emot evakuerade patienter, i linje med vad EU-kommissionen vill, är inte en fråga om att ställning i konflikten. Det är bara en fråga om att visa medmänsklighet, säger Mätta Ivarsson

Läs hela initiativärendet nedan.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, KONTAKTA:

Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne, telefon 0725-52 51 08 eller e-post matta.ivarsson@skane.se

.

Miljöpartiet de gröna i Skåne är en regionorganisation för Miljöpartiets kommunavdelningar i Skåne. Organisationen arbetar för ett grönare Skåne både på en regional och kommunal nivå.