Mätta Ivarsson, gruppledare för MP i Region Skåne, och Lena Östholm Munkberg, ledamot för MP i vård- och omsorgsnämnden i Helsingborg

MP: Stoppa besparingarna på Helsingborgs lasarett

Lasarettet i Helsingborg har svårt att rekrytera läkare, sjuksköterskor och medicinska sekreterare. Men trots att sjukhuset arbetar för att bli en mer attraktiv arbetsgivare genomför Alliansen kraftiga besparingar som försvårar nyrekryteringen av medarbetare med rätt kompetens. ”Samtidigt som personalen kämpar mot covid-19 genomförs orimliga sparkrav. Det kommer knappast göra det lättare att hitta nya medarbetare”, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne.

Helsingborgs lasarett är tillsammans med SUS i Malmö och Lund det sjukhus som tagit emot flest patienter med konstaterad covid-19 i Skåne.

Men trots det hårda trycket fortsätter Alliansens planerade besparingar på sjukhuset. För några veckor sedan upprepade den kristdemokratiske ordföranden för Helsingborgs lasarett, Anders Lundström, i en artikel i Helsingborgs Dagblad att coronakrisen inte påverkar sparpaketet. Miljöpartiet reagerar starkt på beskedet.

– Det är inte värdigt att tacket till all den personal som kämpar för att klara krisen är listor med besparingar. Det är oerhört provocerande att Alliansen inte förstår det. Nu behöver allt fokus vara på stöd till personal och svårt sjuka patienter, inte på omöjliga effektiviseringar, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne och ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden.

På dagens sammanträde i sjukhusstyrelsen är ett av ärendena mätbara mål för den kompetensförsörjningsplan som antogs i höstas. I planen konstateras att det råder kraftig obalans för en rad yrkeskategorier på sjukhuset. ”Det kan konstateras att det fortfarande råder svårigheter i att både rekrytera och behålla yrkesgrupper som framförallt sjuksköterskor, läkare och medicinska sekreterare”, står det i planen.

– Ett av de uttalade målen för lasarettet är att bli en mer attraktiv arbetsgivare, både för att locka nya medarbetare och få de som redan jobbar där att stanna kvar. Det rimmar väldigt illa med Alliansens besparingar som riskerar att göra arbetsmiljön ännu sämre för medarbetarna, säger Mätta Ivarsson.

Istället för orimliga sparkrav vill Miljöpartiet se investeringar i personalens arbetsförhållanden och deras arbetsmiljö, såväl inom region som i kommun. Samarbetet mellan sjukhuset och Helsingborgs kommun måste utvecklas till fler områden. En god arbetsmiljö är grunden för en gemensam utveckling.

– Samarbetet mellan kommunen och sjukhuset har under de senaste åren förbättrats. Nu senast genom att läkare från sjukhuset ansvarar för patienterna på kommunens korttidsavdelning, Pålsjö Park. Istället för att de sköra äldre ska behöva åka till vårdcentralen eller akuten kommer läkaren till boendet. Låt inte detta samarbete äventyras på grund av besparingsivern, tänk på att detta bara är början på vad som krävs för att vi ska klara framtiden, säger Lena Östholm Munkberg, ledamot för Miljöpartiet i vård- och omsorgsnämnden i Helsingborg.

FÖR FLER KOMMENTARER:

Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne, telefon: 072 - 552 51 08

Lena Östholm Munkberg, ledamot för Miljöpartiet i vård- och omsorgsnämnden i Helsingborg, telefon: 072 – 328 00 92