Lena Östholm Munkberg (MP), ledamot i Helsingborgs sjukhusstyrelse

MP-förslag: Öppna en gemensam korttidsavdelning på lasarettet med Helsingborgs kommun

Minska trycket på akutmottagningen och vårdavdelningarna på Helsingborgs lasarett genom att öppna upp en gemensam korttidsavdelning där både Region Skåne och Helsingborgs kommun bidrar till kostnader och personal. Det vill Miljöpartiet i Region Skåne, som på dagens sammanträde i sjukhusstyrelsen lägger ett förslag om att utreda möjligheten till ett närmare samarbete mellan regionen och kommunen.

Problemen på Helsingborgs lasarett, och särskilt på akutmottagningen, är välkända. På grund av personalbrist är många vårdplatser stängda på sjukhuset och det har blivit vardag att patienter tvingas ligga i korridorerna på akutmottagningen istället för på en vårdavdelning.

Miljöpartiet i Region Skåne har länge sett med oro på hur det borgerliga styret hanterar krisen på lasarettet. På dagens sammanträde i sjukhusstyrelsen lägger därför MP ett initiativärende om att sjukhuschefen ska utreda möjligheten att starta en gemensam korttidsavdelning på lasarettet tillsammans med Helsingborgs kommun.

Inspirationen kommer från Kristianstad, där Region Skåne och Kristianstads kommun i vår öppnar en gemensam korttidsavdelning på Centralsjukhuset i Kristianstad. Avdelningen ska ta emot färdigbehandlade patienter som inte är friska nog att återvända hem direkt, utan behöver vara kvar på sjukhuset i några dagar. På så sätt avlastas ordinarie vårdavdelningar.

– Med tanke på hur problemen på lasarettet påverkar både patienter och medarbetare måste vi hitta konkreta lösningar. Det här är ett sätt att minska trycket på både akuten och lasarettets vårdavdelningar, säger Lena Östholm Munkberg (MP), ledamot i Helsingborgs sjukhusstyrelsen och dessutom ersättare i vård- och omsorgsnämnden i Helsingborg.

Lösningen innebär exempelvis att Region Skåne står för kostnaderna för lokaler och läkare och kommunen för kostnaderna för sjuksköterskor och omvårdnadspersonal.

– Vård- och omsorgsförvaltningen har under en längre tid köpt en större andel korttidsplatser externt, en del av dessa skulle kunna förläggas till Helsingborgs lasarett. Det skulle underlätta både för patienter och personal och kan även öka samarbetet mellan Region Skåne och kommunen, säger Lena Östholm Munkberg.

Initiativärendet ska nu beredas innan det avgörs i sjukhusstyrelsen. Hela initiativärendet går att läsa längre ner.

FÖR YTTERLIGARE KOMMENTARER, KONTAKTA:

Lena Östholm Munkberg, ledamot i Helsingborgs sjukhusstyrelse, telefon 072 - 328 00 92 eller e-post lena.ostholm@mp.se

Miljöpartiet de gröna i Skåne är en regionorganisation för Miljöpartiets kommunavdelningar i Skåne. Organisationen arbetar för ett grönare Skåne både på en regional och kommunal nivå.