Internationellt online modekoncept lanserar i Holland i samarbete med det största nationella mediahuset, RTL.

Till hösten kommer det framgångsrika online modekonceptet miinto.com, meinto.se i Sverige, introduceras till den holländska marknaden. Över de senaste tre åren har detta koncept, som urprungligen lanserades i Danmark, framgångsrikt etablerat sig och visat rakt uppåtgående tillväxtsiffror på flera andra marknader inkluderat Norge, Sverige och USA.

Till följd av dess enorma framgångar har det holländska media och underhållningsföretaget RTL Nederland nu gått in som full partner tillsammans med miinto.com. Tillsammans strävar de efter att gå in i och utveckla den holländska modemarknaden.

Morten Larsen, koncern VD skriver i den internationella pressreleasen: Holland är en intressant marknad för oss då det är ett framåtsträvande och kunnigt e-handelsland. E-handel är en integrerad del av ett flertal stora marknader i Holland och speciellt inom mode. Därför är det en perfekt tid för att lansera vårt koncept här. Vi har redan blivit accepterade av branchorganisationen CBW-MITEX, och framförallt komer vårt samarbete med RTL att säkerhetsställa att rätt påtryckning finns för miinto.nl ska bli framgångsrikt.

Partnerskapet mellan miinto.com och RTL kommer att resultera i en hemsida, miinto.nl. Den kommer att lanseras under senare delen av 2012. Miinto.nl kommer att vara en integrerad del av nätverket miinto.com på samma sätt som i de existerande marknaderna (meinto.se, miinto.dk, miinto.no, meinto.com, miinto.co.uk, iminto.ie) - vars funktion är en komplett online säljplattform för enskilt ägda modebutiker. Miinto.nl kommer att ge handlarna, som i många fall inte har någon webbshop, möjligheten att sälja sitt sortiment online på ett enkelt, funktionellt och kostnadseffektivt sätt. Miinto.nl hanterar hela processen från fotografering av produkterna, marknadsföring och kundsupport.

Om Miinto.com

Konceptet var först lanserat i Danmark 2009 och över de tre senaste åren har de framgångsrikt etablerat sig på ett flertal andra marknader inkluderat Sverige och Norge. Konceptet kommer även att lanseras i England och Irland. Miinto.com har som mål att generera €50 millioner för de medverkande modebutikerna under 2012. Målet är att lansera konceptet i sju europeiska länder till inom en fyraårsperiod. Miinto.nl är baserade i Amsterdam, hjärtat av Hollands modeindustri.

Om RTL Ventures

RTL Ventures är den entreprenörsdrivna divisionen inom media och underhållningsföretaget RTL Nederland. Ventures fokuserar på nya affärsmöjligheter inom konsumentmarknaden. Genom att investera i snabbt växande företag ger de medlen att växa med hjälp av RTL's mediakanaler och expertis. RTL ventures har varit med i utvecklingen av mobilmärket Sizz (tillsammans med Vodafone), datingsidan Pepper och online resturangbokningssystemet Couverts.

• Ekonomi, finans

Meinto.se är ditt modevaruhus på nätet. Vår vision är att samla alla Sveriges enskilt ägda butikerna i vår modeportal och ge dem en chans att konkurrera mot de stora kedjorna för att bevara ett brett sortiment på den svenska modemarknanden. Samtidigt får konsumenten möjligheten att handla från 18 000 varor från 3 000 varumärken men endast betala en fraktkostnad. Det är kundservice!