Miele firar 50 år som proffsdiskare med jubileumsmodell

Under 50 års tid har Miele försett storkök, restauranger, personalrum och patientkök med professionella diskmaskiner. För att fira detta lanserades jubileumsmodellen ”Hygien+”, som om­fattar många av de innovationer som företaget har tagit fram genom åren.

Ända sedan den första modellen G 11 lanserades på 60-talet har Miele Professional varit den ledande leverantören av disk­maskiner till proffsmarknaden. Utbudet har växt över tiden och omfattar i dag en mängd olika modeller – alltifrån färskvatten­maskiner, som också finns med hygienisk slutsköljning i 85 grader, till snabba tank­diskmaskiner och huvdiskmaskiner.

Egentligen började det redan 1929 då den första diskmaskinen lanserades. Riktiga genombrottet kom 1961 med introduktionen av frontmatade maskiner för professionellt bruk (modell G11) som redan första åren såldes i över 4 000 exemplar.

I år firar företaget halvsekeljubileet med att lansera special­modellen ”Hygien+”, en färskvattendiskmaskin som förenar många av de finesser och funktioner som Miele har utvecklat under de senaste femtio åren.

En Miele-specialitet för proffsdiskar är färskvattensystemet som byter till nytt fräscht vatten i varje disk- och sköljfas, kort­program och höga slutsköljningss­tempera­turer för bästa hygien samt specialkorgarna för säker hantering av disk i alla dess former – från brickor till glas.

Under de senaste 50 åren har många kunder från både storkök, restaurangnäringen och andra professionella verksamheter förblivit Mieles diskteknik trogna på grund av dess snabbhet, hygien och pålitlighet.

– Att underlätta våra kunders dagliga arbete är och förblir det avgörande för oss, säger Henrik von Bargen, som är produktchef på Miele Professional i Sverige. Det är därför vi fokuserar på att utveckla proffsdiskmaskiner som är snabba, hygieniska och framför allt driftsäkra då maskinerna är placerade i miljöer där man inte kan acceptera driftstörningar.

För ytterligare information kontakta Miele AB:
Henrik von Bargen, produktchef, tel 08-562 29 522, mobil 070-790 93 21, henrik.von.bargen@miele.se

Miele AB, Box 1397, Industrivägen 20, 171 27 Solna.
Telefon: 08-562 29 000, Telefax: 08-562 29 209
Hemsida: www.miele-professional.se  E-post:
info@miele.se

Bilder finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/miele

Miele med huvudkontor i Tyskland är Europas största familjeföretag i vitvarubranschen, grundat 1899. Miele är en internationell koncern med drygt 16 600 anställda med produktion i Tyskland. 2010/2011 omsatte Mielekoncernen 2,95 miljarder euro.
Mer information om Miele finns på
www.miele.se och www.miele.de

• proffsdisk