90 cm bred ugn med plats för proffsmatlagning

Det nya flaggskeppet i Mieles familj av inbyggnadsugnar är en 90 cm bred ugn med mängder av finesser innanför den eleganta fronten. Kombitillagning med ånga och möjlighet till matlagning i låga temperaturer är bara några av funktionerna.

Redan på utsidan syns det att Mieles nya 90 cm-ugn är något alldeles speciellt. Kontrollpanelen är utformad som en tredimensionell enhet, vinklad mot användaren. Ett lätt tryck med fingret på glaspanelen gör att ugnen vaknar upp med en polyfonisk melodi. Samtidigt tänds en tunn list med LED-belysning som en visuell signal att ugnen är igång. Denna SpeedLight-belysning släcks senare när ugnen har nått den önskade temperaturen. Både ljud- och ljussignaler kan enkelt stängas av för den som är nöjd med att styra ugnen med touchkontroller och klartextdisplay. Förutom de klassiska ugnsfunktionerna med över/undervärme och varmluft finns även en hel rad med speciella matlagningsfunktioner.

Kombitillagning med ånga - innebär att det går att tillföra ånga i ugnsutrymmet under tillagningen. Ugnen suger automatiskt upp den mängd vatten som krävs från en behållare. Mängden ånga kontrolleras av ugnens programautomatik, men kan också ställas in helt manuellt. Funktionen är speciellt bra vid t ex bakning, då brödet får en krispigare yta med ånga. Även kötträtter får en godare yta när ånga tillförs under matlagningen. En trådlös stektermometer, som kommunicerar med den elektroniska styrningen av ugnen, gör också att det blir lätt att få ett perfekt resultat.

Allt fler börjar även upptäcka möjligheterna med att tillaga mat i lägre temperaturer. Rostbiff som får stå i ugnen i flera timmar mellan 65°C och 80°C blir t ex mycket saftig. Ugnen har speciella automatikprogram som underlättar denna matlagning i låg temperatur. Därutöver finns över 100 andra automatikprogram för alla möjliga typer av maträtter, från Janssons frestelse till äppelpaj. Allt som behövs är ett enkelt tryck på displayen, så sköter ugnen resten. Det går även att spara över 20 egna program.

För den som föredrar att styra matlagningen helt själv, kan alla inställningar förstås göras manuellt.
Nyttovolymen är på hela 85 liter. Det ger utan problem t ex plats för grillning av tre kycklingar i bredd. Dubbla värmefläktar garanterar en snabb uppvärmning av det stora ugnsutrymmet och jämn tillagning. Belysningen kommer från fyra halogenlampor. Två par FlexiClip teleskopskenor, som kan placeras på valfri höjd i ugnsutrymmet, gör det lättare att sätta in och ta ut t ex bakplåtar. Dessutom har ugnarna AirClean katalysator, som effektivt begränsar matlagningsos från att komma ut i köket.

90 cm-ugnen har pyrolytisk rengöring av ugnsutrymmet. Detta är en självrengörande process som reducerar rester i ugnen till aska i en mycket hög temperatur. Den pyrolytiska rengöringen är dessutom sensorkontrollerad, vilket innebär att ugnen automatiskt känner av när rengöringsprocessen är klar.

De rostfria ytorna är utförda i CleanSteel, som gör dem ännu mer lättskötta, motståndskraftiga och framför allt okänsliga för fingeravtryck. Med CleanSteel kan ytorna rengöras snabbt och enkelt med en torr trasa, utan specialmedel.
––––––––––––

Ca pris: 59 000 kr inkl.moms
Lansering på marknaden: maj 2008

Anders Johansson, produktchef inbyggnadsprodukter
tel 08-562 295 13, mobiltel 070-209 47 32, anders.johansson@miele.se

Miele AB, Box 1397, Industrivägen 20, 171 27 Solna.
Telefon: 08-562 29 000, Telefax: 08-562 29 209
E-post: info@miele.se

Miele är Europas största familjeföretag i vitvarubranschen, grundat 1899.
Miele är en internationell koncern med cirka 15 900 anställda i 38 länder.
2006/2007 omsatte Mielekoncernen 2,74 miljarder euro. Företaget har sedan starten byggt sin marknadsposition på att ligga främst inom kvalitet och teknik.
2004 certifierades Miele enligt normen SA 8000, en social norm som definierats av FN-projektet Global Compact. För att erhålla ett SA 8000-certifikat måste ett företag leva upp till vissa principer som innefattar sociala standarder, mänskliga rättigheter och miljöskydd. Mieles tidigare certifieringar: den internationella kvalitetsnormen DIN EN ISO 9001, den europeiska normen DIN EN ISO 13485 för medicinprodukter och den internationella miljönormen DIN EN ISO 14001.