Världens svåraste Sudoku! Klarar din hjärna av utmaningen?

Världens svåraste Sudoku! Klarar din hjärna av utmaningen?

Den finska matematikern Arto Inkala har skapat ett Sudoku för att konkurrera med alla tidigare om titeln världens svåraste. På en svårighetsskala där den genomsnittliga svårigheten anges till 5 stjärnor har detta Sudoku hela 11 stjärnor i svårighetsgrad! (Skalan är från den engelska tidningen Sudoku.)

Arto’s Sudoku finns på webbplatsen för Efalex. Där väntar detta pussel på personer som vill testa sin hjärnas kapacitet på en riktigt svår utmaning. Här hittar man också en länk till den kluriga lösningen.

Bestående av 100 miljarder nervceller är våra hjärnor navet i vårt nervsystem och en fantastisk skapelse av evolutionen. Men eftersom hjärnans funktioner försämras med åldern är det viktigt att hålla hjärnan aktiv och fylla på med näringsämnen genom hela livet, för att motverka att dess förmåga försämras.

Forskare anser att den moderna människans överlägsna hjärnkapacitet bl a beror på den kost, rik på framförallt omega-3 fettsyror, som våra förfäder levde av. Hjärnan består till ca 60 % av fett och våra hjärnor behöver därför en god tillgång på essentiella fettsyror, omega-3 och omega-6 i dieten.

I över 25 år har det engelska företaget Efamol Ltd varit bland de ledande i forskning och utveckling av kosttillskott med essentiella fettsyror för alla åldrar och skeden i livet, från den gravida kvinnans behov, med Efalex Mor & Barn till behoven hos den medelålders och äldre hjärnan, med Efalex Active Memory. Efamol Ltd anser att bra kost och regelbunden användning av hjärnan, med perioder av koncentration, minnesträning och fokusering, bidrar till att hålla sinnet ungt och aktivt. På så sätt kan man upprätthålla den mentala förmågan långt upp i åren.

Sätt din hjärna på prov genom att utmana den med världens svåraste Sudoku!