När solen lyser med sin frånvaro

När solen lyser med sin frånvaro

Ljuset och solen får oss att känna oss piggare, gladare och ”laddar batterierna” inför den mörka årstiden. Men solljuset är också viktigt för kroppens förmåga att bilda nödvändigt D-vitamin. Speciellt viktigt är det för barn, gravida och ammande, äldre, mörkhyade och beslöjade, som löper större risk att få brist på D-vitamin. Men alla gynnas av Vitamin D som hjälper till att behålla en normal benstomme och starka tänder. Dessutom bidrar Vitamin D till att behålla ett normalt immunförsvar och en normal muskelfunktion.

Det är visserligen inte så lång tid i direkt solsken som behövs per dag men vad gör man när solen lyser med sin frånvaro eller man av andra skäl inte kan exponera sig för solens strålar i tillräcklig utsträckning?

När solstrålarna inte räcker till är det viktigt att få i sig D-vitamin via kosten. Det är ett fåtal livsmedel som innehåller större mängder naturligt D-vitamin, däribland fet fisk. Det finns också livsmedel som är berikade med D-vitamin t ex mejeriprodukter.

Eftersom det kan vara svårt att få i sig tillräcklig mängd genom vanliga livsmedel kan det vara värt att fundera på att komplettera med ett D-vitamintillskott, t ex Maxmedica D-vitamin.

MaxMedica D-vitamin är utvecklad och tillverkad i Sverige för att passa behovet av D-vitamin för oss nordbor. Det är en tuggtablett med citronsmak och du finner den på välsorterade apotek.