Midsona förstärker koncernledningen

Midsona har vuxit, och förväntas fortsätta växa, huvudsakligen till följd av förvärven av Urtekram International A/S och Internatural AB. I och med detta finns behov att förstärka koncernledningen för att skapa de bästa förutsättningarna för att uppnå ambitiösa tillväxtmål och förbättra lönsamheten.

Anders Dahlin, VD i Internatural AB, blir utsedd att vara operativt ansvarig för koncernens geografiska affärsområden Sverige, Danmark, Norge och Finland med titeln Director Nordics. Anders kommer att rapportera till koncernchef Peter Åsberg och ingå i Midsonas koncernledning.

Anders har varit delägare och VD för Internatural, med bl a varumärkena Kung Markatta (Sverige) och Helios (Norge), sedan 2012 och har tidigare haft ledande befattningar inom Cadbury, Storck och Unilever.

”Vi är mycket glada att Anders valt att acceptera erbjudandet att tillträda tjänsten som Director Nordics i Midsona. Han har en gedigen bakgrund inom nordisk dagligvaruhandel och vi känner att han är rätt person att operativt fortsätta driva Midsonas långsiktiga utveckling”, säger koncernchef Peter Åsberg.

Affärsområdescheferna Ulrika Palm, Sverige, Lars Børresen, Danmark, Vidar Eskelund, Norge, samt Markku Janhunen, Finland, kommer att kvarstå i koncernledningen men kommer att rapportera till Anders Dahlin.

Förändringen planeras genomföras under september 2016 efter avslutad facklig förhandling.

Med anledning av de synergier och den potential inom inköp och logistik som Midsona ser genom förvärvet av Internatural, startar bolaget samtidigt rekryteringen av en Supply Chain Director.

För mer information vänligen kontakta VD och koncernchef Peter Åsberg, +46 (0)730 26 16 32