Kung Markatta lanserar den första ekologiska neutrala oljan i Sverige samt en exklusiv Kalamataolivolja

Fram tills nu har det inte funnits någon ekologisk olja med neutral smak i Sverige. Vid matlagning där man vill undvika smak har man varit hänvisad till varmpressade matoljor som raffinerats. Dessa oljor har i många fall behandlats med kemikalier för att vara ätbara. Kung Markatta kommer nu med ett solrosbaserat alternativ till matolja. Oljan inte bara är ekologisk utan också av betydligt bättre kvalitet då den kallpressats och enbart behandlats med vattenånga.

Kung Markatta lanserar samtidigt en exklusiv ekologisk Kalamataolivolja som uppfyller kraven för skyddat ursprung (SUB). Kalamataolivoljan har en fantastisk smak och kommer från samma producent som Kung Markattas omtyckta oliver. Båda oljorna är givetvis KRAV-märkta.

– Vi har saknat en neutral olja av hög kvalitet på marknaden, säger Ingrid Herdmo, produktchef på Kung Markatta. Det är inte alltid som man vill att oljans smak ska framträda.

Samtidigt som den neutrala oljan vilken är baserad på solrosfrön, lanseras även en oerhört god kallpressad olivolja som lyfter de flesta pastarätter.

– Tidigare har vi inte haft någon grekisk olivolja och vi är glada att kunna erbjuda den här fantastiska oljan som dessutom kan skryta med att vara ursprungsskyddad, fortsätter Ingrid. Båda oljorna är KRAV-märkta och finns att köpa från vecka 18, i dagligvaruhandeln.

Neutral olja – En fin neutral olja av hög kvalitet gjord på varsamt kallpressade solrosfrön. Efter pressningen behandlas oljan med vattenånga som för bort smakämnena och ger den dess neutrala karaktär. Passar till både kall och varm matlagning där man vill framhäva annan smak än oljans, till exempel majonnäs samt bakning och stekning. Pris ca 39,90 kr för 500 ml

Kalamata olivolja   – En extra virgin olivolja av skyddat ursprung där odling och beredning sker enligt traditionella metoder i en unik region, i detta fallet från Kalamata i Grekland.  De grekiska koroneikioliverna handplockas och kallpressas under 27 ºC vilket ger oljan dess fina fruktiga smak med toner av örter och mandel. Använd den som smaksättare i alla former, till pasta, dressing eller ett gott bröd. Pris ca 82 kr för 500 ml.

För mer information, kontakta: Ingrid Herdmo, Produktchef, 019-30 73 14, ingrid.herdmo@kungmarkatta.se

Högupplösta bilder finns på http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/kung_markatta

Hemsida www.kungmarkatta.se