Kung Markatta kampanjar för god vardags(kli)mat

Kung Markatta kampanjar för god vardags(kli)mat

Kung Markatta lanserar nu Klimatkampen, ett initiativ som ska få fler att äta mer vegetariskt även i vardagen. Bakgrunden är det faktum att 8 av 10 av svenskarnas vardagsfavoriter innehåller kött*. Klimatkampen går ut på att hitta en ny god favoriträtt som är lätt att laga, ekologisk och vegetarisk.

Enligt Livsmedelsverkets senaste matvaneundersökning äter vi ungefär 50-55 kg kött per person och år i Sverige. Intresset för vegetarisk kost ökar**, men när det kommer till vardagsmat så är det fortfarande kött som dominerar och ingår i 8 av 10 rätter på topplistan.***

Med initiativet Klimatkampen vill Kung Markatta inspirera fler att prova på vegetariskt, även i vardagen. Fyra populära matkreatörer har fått till uppgift att presentera vars två recept på riktigt goda vardagsrätter som är vegetariska, ekologiska och lätta att laga. Genom en publik omröstning så hoppas Kung Markatta nu kunna utse (minst) en ny rätt som skall ta plats i toppen när svenska folket listar sina vardagsfavoriter 2018.

- Det finns så mycket god och lättlagad vegetarisk mat och vi vet att många vill äta mer vegetariskt i vardagen.Men när det ska gå fort och alla skall tycka om maten är det lätt att falla tillbaka på sina beprövade favoriter så som köttfärssås och spaghetti, kyckling eller falukorv. Med Klimatkampen vill vi slå ett slag för riktigt god vardags(kli)mat - ekologisk, vegetarisk och lätt att laga.

Maria Andersson, Brand Manager Kung Markatta

Alla recept och omröstningsfunktion finns på www.kungmarkatta.se/klimatkampen

På denna kampanjsida finns det även möjlighet för konsumenterna att komma med egna tips på hur de gör för att få in mer vegetarisk kost i vardagen.

Deltagande matkreatörer är:

• Diadonna
  • Krickelin
  • Malin Persson
  • Mokkasin

För mer information, kontakta:

Maria Andersson, Brand Manager Kung Markatta,

0705 98 77 71,

maria.andersson@midsona.se

* https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/miljo/miljosmarta-matval2/kott

** https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/vegetarisk-mat-for-vuxna

*** http://www.foodfriends.se/wp-content/uploads/2017/04/Matrapport_2017_web.pdf