Kung Markatta AB tar steget in på apoteksmarknaden

Kung Markatta AB tar steget in på apoteksmarknaden

Från och med 25:e maj tar Kung Markatta AB officiellt steget in i apoteksvärlden. Då kan konsumenten finna choklad, juice och andra utvalda produkter ur Kung Markattas ekologiska livsmedelsortiment på Vårdapoteket.

Kung Markatta AB distribuerar sedan många år livsmedel till dagligvaruhandeln och hälsofackhandeln, men nu tar företaget steget in på apoteksmarknaden. Från och med 25:e maj kan man hitta ekologisk choklad, fruktjuice, knapriga chips och te i alla Vårdapotekets 24 butiker. Sortimentet har sedan oktober 2010 sålts i ett mindre antal apotek, och går nu efter en lyckad testperiod ut på bred front.

Produkterna har valts ut tillsammans med Vårdapoteket för att passa deras kundkrets. Vårdapotekets butiker är belägna inne i sjukhus och tanken är att sjukhuspersonalen ska kunna köpa något gott till fikat, att personer som besöker patienter ska kunna ta med sig en ätbar present, eller att de som väntat länge på sjukhuset ska kunna få i sig något som höjer blodsockret.  Alla produkterna är ekologiska, förutom de knäckiga mandelflorentinerna, som dock är bakade med helt naturliga ingredienser. Övriga produkter är fem Fairtrademärkta chokladkakor, två juicer, chokladdoppade mandlar, rotfruktschips och kryddiga örtteer.

”Kung Markatta har en bakomliggande hälsofilosofi som passar bra in i apotekens verksamhet. Våra produkter är naturliga och innehåller inga konstgjorda tillsatser som konserveringsmedel, färgämnen eller smakförstärkare. Det är goda livsmedel som man kan unna sig” säger Peter Enberg, VD på Kung Markatta AB.

För mer information:
www.kungmarkatta.se
Maria R Jonsson, Kung Markatta AB, 019-307313, e-post maria.r.jonsson@kungmarkatta.se

Kung Markatta AB har ett av Sveriges bredaste sortiment av ekologiska produkter. Lennart Olsson startade företaget 1983, med drömmen om att kunna erbjuda svenska folket rena och hälsosamma livsmedel och förändra deras matvanor i en positiv riktning. Under varumärket Kung Markatta finns drygt 150 produkter, allt från torkad frukt, ris och fröer till kakao, fullkornsbröd, te och olivolja. Idag omsätter Kung Markatta 198 miljoner (2009) och har ca 30 anställda. Företaget distribuerar flera andra varumärken, som t ex Yogi Tea, Alpro Soya, Urtekram, Green & Black’s och Schär