Trött och nedstämd trots ljusets återkomst

De flesta av oss gläds åt ljuset och känner oss gladare och piggare när dagarna blir längre. Men en del kan inte glädjas över årstidens växlingar och känner sig i stället tröttare, nedstämda och irriterade. Tröttheten kommer och går över vid ungefär samma tid varje år. Många känner ett ökat sug efter sötsaker och andra kolhydratrika livsmedel och går lätt upp i vikt under denna period. Sömnbehovet ökar och man känner sig aldrig utvilad. Detta är vad som kallas vårtrötthet.

Vårtrötthet vanliga än du tror?

Man räknar med att så många som upp till 25% känner av vårtrötthet i någon form.  För en del, ca 4 – 5 %, blir tillståndet så tydligt att man kan tala om årstidsbunden depression.

Varför vissa människor drabbas av vårtrötthet och t o m depressioner finns det inget entydigt svar på. Klart är att det har en stark koppling till mörker och ljus då fenomenet är ovanligt bland människor som lever nära ekvatorn och ökar ju närmare polerna man kommer.

Vad beror vårtröttheten på

Alla människor har en inre ”klocka” som styrs av solen och påverkar hormoner och nervsystem som bl a har betydelse för sömnen och stressreaktioner. När dygnslängden snabbt ändras måste kroppen ständigt ställa om sig.  Vissa människor är då känsligare än andra, kroppen klarar inte av denna snabba omställning och reagerar med trötthet

Egenvård vid vårtrötthet

Årstidsbunden depression blir för vissa så kraftig att man måste söka läkare för att få hjälp.  De flesta klarar dock att härda ut i väntan på bättre tider.  Det finns också en del man kan göra för att förebygga och minska problem med vårtröttheten. Viktigt är att försöka vistas utomhus så mycket som möjligt under dagens ljusa timmar. Motion, gärna utomhus, har positiv effekt liksom regelbunden sömn, att undvika stress och att äta bra med mycket frukt och grönsaker.  Vid tillfälliga problem kan en del också ha nytta av receptfria preparat med johannesört som hjälper vid lätt nedstämdhet, t ex naturläkemedlet Neurokan.

• Neurokan är ett godkänt naturläkemedel traditionellt använt vid lätt nedstämdhet, lindrig oro och mot tillfälliga insomningsproblem.
• Neurokan innehåller 300 mg johannesörtextrakt (WS® 5570).
• Extraktet är det mest undersökta extraktet med johannesört i världen.
• Johannesört är lika effektivt som antidepressiva läkemedel vid depression, enligt Cochrane-analys (1).
• Johannesört ger färre biverkningar än andra antidepressiva läkemedel.

(1) Linde K, Berner MM, Kriston L. St John´s wort for major depression. Cochrane Database of Systematic Reviews 2008