Minskad diarré hos barn med rätt stam av probiotika

Minskad diarré hos barn med rätt stam av probiotika

Diarré och ständigt återkommande infektioner är ett gissel för många småbarnsföräldrar. I stora delar av världen där undernäring förekommer är dessutom diarréer en viktig orsak till hög barnadödlighet.

En ny studie som nyligen presenterats (pressmeddelande från NIZO livsmedelsforskning den 21 februari 2012 ) visar att tillägg av den probiotiska bakterien Lactobacillus reuteri Protectis (DSM 17938) från BioGaia minskade förekomsten av diarréer hos barn och var speciellt effektiv hos dem med lägre näringsstatus.

Den sex månader långa studien (dubbelblind och placebokontrollerad) genomfördes i Indonesien och inkluderade 494 friska barn mellan 1 och 6 år. Läs mer om studien på Biogaias webbplats.

Tuggtabletten Probiomax är en av de produkter på den svenska marknaden som innehåller samma bakteriestam som i den aktuella studien. Tabletten är lämplig för alla som är stora nog att tugga och doseringen är en om dagen för både stor och liten.

Probiomax finns på apotek, i hälsofackhandel och i större livsmedelsbutiker.