Frisk längre - strategi för ett långt och friskt liv

Seminariet "Åldrandets metabolism" på Apoteksmässan i Kista belyser hur kroppens näringsupptag förändras med åren och hur man bör anpassa sin diet. Föreläsarna tar upp behovet av vitaminer och mineraler bl a betydelsen av D-vitamin och belyser även behovet av Omega-3 för hjärnans skärpa upp i åren.

Ämnen och föreläsare:

• Näring för det friska åldrandet - Tommy Cederholm, läkare och professor i klinisk metabolism, Uppsala universitet
  • Hur ska man äta för att hålla sig frisk på äldre dar - Gerd Faxén Irving, leg dietist, med dr, geriatriska institutionen, Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge
  • Är omega-3 fettsyror bra för kropp och själ? Jan Palmblad, professor i medicin vid Karolinska Institutet, Karolinska Universitetssjukhuset
  • Varför behövs antioxidanter? Mikael Björnstedt, professor i patologi vid Karolinska Universitetssjukhuset

Moderator är Annika Hjerpe, medicinjournalist och informationschef Svensk Egenvård.

Tid för seminariet är kl. 13.00 - 15.45 den 8 september. Anmäl deltagande på Apoteksmässans webbplats.