Vad är risken med att vänta? Att inte redan nu säkerställa rekrytering av nya kunder?

Post-Corona: Hur stort blir verkstadens bortfall av servicekunder 2021?

Post-Corona: Hur stort blir märkesverkstadens bortfall av nya servicekunder 2021?
- Ingen sitter med en kristallkula och kan tala om när Coronakrisen är över eller exakt hur det kommer att se ut efter Corona i en lågkonjunktur, säger Jonas Udd på Midland. - Men flera analytiker vi pratat med säger att branschens prognos för nybilsförsäljning kan ligga i underkant. Statistiken för kvartal ett i år innehåller många nybilar som beställdes 2019 varför det finns en eftersläpning, säger de. Nybilsförsäljningen kan alltså sjunka ännu mer än Bilswedens prognos på -18% för 2020.

Två analysföretag levererar minskad bilförsäljning
Bilsweden rapporterar en minskning på -37,5% för nybilsförsäljningen i april. Vroom har analyserat ägarbyten per vecka på begagnatmarknaden. Den kan ses som en indikator för utvecklingen eftersom försäljning av begbilar är mer snabbrörlig jämfört nybilsförsäljning. Analysens aprilsiffror visar en minskning jämfört 2019 mellan -13% och -29%.

Låga bortfall blir snabbt stora belopp
Redan vid låga bortfall på hundratalet servicekunder på grund av minskad nybilsförsäljning hos en fullserviceanläggning kan effekten bli stor eftersom en ny servicekund som i snitt stannar fyra år i verkstaden kan ha ett marginalvärde från 6 000 kronor. Enbart för servicearbeten. Ett bortfall på ett hundratal betyder en utebliven marginal på 600 000 kronor som måste hämtas in på annat eller genom att minska kostnader. Det europeiska prognosinstitutet ICDP  säger att en genomsnittlig återförsäljare i Europa har 20% av sin omsättning inom servicemarknad men att den svarar för 50% av resultatet.

Behovet av nya servicekunder ökar
Många servicechefer säger att de vill utveckla sin affär men att de tvingas använda en stor del av sin tid till att släcka bränder samtidigt som många saknar 20-40% av sina kunder på de bilmärken man servar i åldersgruppen 0-7 år.

19% av servicemogna bilägare blev nya servicekunder
Midmans rekryteringstjänst Autopiloten levererar resultat sedan starten i december 2019. Upp till 19% av bilägare som inte tidigare servat på verkstaden och som Midman beräknat som servicemogna blev helt nya kunder under perioden december-februari.

Hur går det till?
Rekrytering av nya servicekunder på autopilot automatiserar inflödet av nya verkstadskunder genom smarta integrationer till olika datakällor inklusive Bilregistret. Midmans AI-assistent Carin räknar ut nykundernas servicemognad och skapar löpande trafiken till dig i rätt servicemånad. Rekryteringen sker riskfritt för verkstaden som inte behöver investera i dyra utskick och kartläggning av marknaden. Verkstaden och Midman delar på en mindre del av marginalen vid första servicen för nya kunder. Resten behåller verkstaden kommande år.

Vad behöver jag göra för att komma igång?
Ring Johan på 031-725 34 09 eller Marie på 031-725 34 10 så visar de dig hur du kan förstå din marknad bättre med marknadsandelar för dina bilmärken/ målgrupper som visar vilka som inte servar hos dig idag. Då får du ett kvalificerat svar på frågan kring verkstadens behov av rekrytering.